Woonvisie, ja of nee?

Deze week pleitte raadslid Cees Leenders van de VVD Heemstede succesvol om een brede en nu niet zinvolle woonvisie om te zetten in concreet plan met heldere afspraken om het echte probleem aan te kunnen pakken: voldoende sociale woningen in Heemstede en; hoe dit te bereiken.

Op voorspraak van de VVD werd vorige week de ontwikkeling van een Heemsteedse woonvisie door een extern bureau ( voor € 25.000) door de commissie Ruimte met unanieme stemmen afgeblazen.

De VVD was tegen dit idee omdat de ontwikkeling van een woonvisie alleen maar zin heeft als je als politiek ook bereid bent om uit de woonvisie voortvloeiende ideeën, ontwikkelingen en mogelijke verbeteringen te faciliteren.

De politieke "schermutselingen" bij de discussies over het groene en dorpse karakter voorspelden hierbij weinig goeds.

Als je, als politiek bestuur,  niets wilt veranderen, heb je ook niet veel visie nodig. De unanieme beslissing om de woonvisie in de ijskast, te zetten is misschien een indicatie van die "niets veranderen" instelling.

De VVD wacht de discussies bij het updaten van de bestaande bestemmingsplannen met grote belangstelling af. Hierbij zullen burgers, bewoners van Heemstede dus en belanghebbenden ruimte vragen voor hun wensen en hierbij zal het niet helpen om vanuit de politieke alleen maar "neen"  te roepen.

Niets doen en willen is voor de VVD dan ook geen optie, waarbij de VVD staat voor het behoud van het groene karakter van de gemeente, maar wij staan ook voor inpasbare continue verbetering en ontwikkeling van ons woonklimaat. Daar kan bij horen dat er ruimte moet zijn voor verandering en ontwikkeling binnen grenzen met zicht op de bestendige toekomst van ons dorp.

De discussies en de keuzes bij de update van de bestemmingsplannen zullen duidelijk maken hoe de politiek hier wil acteren. De VVD gaat hier goed luisteren naar wensen van de inwoners en sluit zeker niet bij voorbaat het toestaan van inpasbare ontwikkelingen uit.

??

Heeft U in deze problematiek van wonen en bestemmingsplannen in ons mooie dorp vragen, neem contact met ons op,  wij zitten in de commissie Ruimte voor U.

Michel Radix, MRadix@heemstede.nl en Cees Leenders, CLeenders@heemstede.nl

Met liberale groet, namens de fractie, Cees Leenders