"Het Havenlab" een overheidsinitiatief

"Het Havenlab"

Een aantal maanden geleden is er door de gemeenteraad een besluit genomen om bij de gewenste ontwikkeling van de bestaande haven een nieuwe vorm van ontwikkeling te kiezen. Gebruikelijke manier was dat de gemeente een voorstel ontwikkelde en daarna met de belanghebbenden en omwonenden in gesprek ging en procedures doorliep om tot realisatie te komen.

Bij de haven kiest de gemeenteraad voor een andere vorm. De overheid participeert in een initiatief dat komt vanuit de burgers; overheidsparticipatie. Nieuw en spannend dus.

Na de zeer succesvolle respons op een enquête, waar 700 reacties op kwamen, is een eerste bijeenkomst geweest met alle enthousiaste betrokkenen, waar de stortvloed van ideeën pas echt loskwam.

Besloten is tot de vorming van een werkgroep, " Het Havenlab", van belanghebbenden en betrokkenen met ondersteuning van een raadsleden werkgroep.

Wat gebeurt er?

"Het Havenlab" heeft als doelstelling een aantoonbaar gedragen, definitief ontwerp voor de haven van Heemstede te maken met als streven dat in 2018 uitgevoerd te hebben.

Op dit moment wordt hard gewerkt aan het Plan van Aanpak met een aantal deelopleveringen; natuurlijk zijn er beperkingen en randvoorwaarden, maar die komen gaande het proces wel aan de orde. In de lokale pers zult u ongetwijfeld hier meer over gaan horen, maar daarom schrijf ik dit stukje niet.

Mijn vraag aan U, VVD leden,  is simpel: Wilt U dat uw fractie zich richt op specifieke bijdragen in dit ontwikkelproces laat het ons weten; stuur uw mening naar de beide VVD raadsleden in de commissie Ruimte, te weten Michel Radix ( MRadix@heemstede.nl) en Cees Leenders (CLeenders@heemstede.nl). Zij houden U op de hoogte, hebben contacten met de leden van "het Havenlab" en zullen U via deze website informeren als er nieuwe ontwikkelingen zijn.

Met dank en liberale groet, namens de fractie, Cees Leenders