Bespiegelingen van een raadslid (Raad van september 2015)

De zaken waar een gemeenteraad zich over buigt zijn niet altijd (ofschoon we dat misschien wel zouden willen ....) "clear cut" !

Wat gaat voor, nooit afwijken van je bestemmingsplan, wat ook in ons coalitieakkoord staat opgenomen, of het belonen van burgerparticipatie en het steunen van integratie in de samenleving, ook een onderdeel van het coalitieakkoord?

Zo veel is zeker: het NIMBY syndroom is ook in ons kleine Heemstede springlevend, zo bleek bij ons agendapunt dat ging over het afgeven van een verklaring van geen bedenkingen ten behoeve van het afgeven van een omgevingsvergunning voor acht woningen te bouwen aan de Nijverheidsweg.

Ofschoon al in de periode voor de bouw van de huidige appartementen waar de bezwaren vandaan kwamen voorzien was in de situatie dat er qua bouwgrootte afgeweken zou worden van het bestemmingsplan, en bouw so wie so al was ingetekend, ageerden de bezwaarmakers tegen de procedure zoals die was gevolgd.

Ondanks dat heeft de raad unaniem besloten de verklaring van geen bedenkingen aan te nemen waardoor acht geestelijk beperkte jongeren een eigen woning kunnen krijgen.  Een mooie uitkomst waar wij achter kunnen staan en die laat zien dat de belangrijkste taak van de gemeenteraad is om tot afgewogen beslissingen te komen die in het belang zijn van gerechtvaardigde belangen van onze inwoners.

Verdrietig werden we van de zieke kastanjebomen op de Vrijheidsdreef, er zal gekapt worden en er komt een herbeplantingsplan.  Inderdaad, jammer, maar laten we optimistisch vooruit kijken en planten voor de volgende honderd  jaar.

Ook spraken wij over integriteit, wij zijn verplicht daar iets over op papier te hebben, de verordeningen zijn dan ook keurig gepasseerd. Uiteindelijk vinden wij dat integriteit niet zo zeer afhangt van papieren protocollen, maar van individuele waakzaamheid waarbij je steeds weer kritische zelfreflectie toepast, geflankeerd door gezond verstand.

En van dat laatste kun je nooit genoeg hebben!

Met een hartelijke groet uit de Raad, 24 september 2015.