Ankie Broekers-Knol benoemd tot waarnemend burgemeester Bloemendaal

De VVD is blij verrast met de benoeming van Ankie. Wij feliciteren Ankie van harte met haar benoeming en zien uit naar een goede samenwerking. Onze fractievoorzitter Albertine Zoetmulder reageert in het Haarlems Dagblad: ’’We zijn superblij met een kandidaat met zo veel bestuurlijke ervaring. Ik hoop dat ze de partijen weet samen te brengen, te verbinden.’’

Persbericht Provincie Noord-Holland:

In goed overleg met een vertegenwoordiging van de gemeenteraad van Bloemendaal heeft de commissaris van de Koning in Noord-Holland, Arthur van Dijk, mevrouw Ankie Broekers-Knol met ingang van 2 oktober benoemd tot waarnemend burgemeester van de gemeente Bloemendaal.

De termijn van de huidige burgemeester Elbert Roest loopt af. Na goed overleg met de fractievoorzitters van de gemeente Bloemendaal heeft de commissaris van de Koning hem gevraagd om tot zijn afscheid op 28 september aan te blijven. Daar op korte termijn geen zicht is op een nieuwe kroonbenoemde burgemeester benoemt de commissaris van de Koning een waarnemer die aanblijft totdat de vacature voor een nieuwe kroonbenoemde burgemeester is vervuld (zie eerdere berichtgeving).

Ankie Broekers-Knol (1946) is een ervaren bestuurder. Van maart tot juli 2023 was zij aangesteld als verkenner, vervolgens eerste informateur en eerste formateur voor de coalitievorming in de provincie Noord-Holland. Van 2019 tot 2022 was zij staatssecretaris van Justitie en Veiligheid. Daarvoor was zij 6 jaar voorzitter van de Eerste Kamer en van 2001 tot 2019 namens de VVD lid van de Eerste Kamer der Staten-Generaal. Van 1986 tot 1997 was zij gemeenteraadslid namens de VVD in Bloemendaal.

Ankie Broekers-Knol heeft Nederlands Recht gestudeerd aan de Universiteit van Leiden en woont in Overveen