HEEMSTEDE - KADERNOTA 2016-2019

Na twee uur over en weer praten waren we eruit.

De Kadernota voor de komende jaren werd unaniem aangenomen. De VVD is hier zeer content mee, omdat met deze nota een aantal kaders worden gedefinieerd waar de VVD zich zeer goed in kan vinden. Een aantal andere partijen, waaronder natuurlijk de oppositie partijen (D66, PvdA en GL) vonden, dat het op een aantal punten anders moest maar de ingediende motie over invulling van allerlei wensen in de politiek haalde het gelukkig niet. Wel werd een motie unaniem aangenomen, die het college vraagt om de mogelijkheden, die de gemeente biedt binnen het minima beleid meer onder de aandacht van potentiële gebruikers te brengen. De VVD stemde hier natuurlijk ook mee in.

Waarom is de VVD tevreden over de aangenomen Kadernota 2014-2019?

De nota vertoont over de komende jaren een weliswaar afnemend overschot, de ambities van het college kunnen worden gerealiseerd, een aantal openstaande bezuinigingen moeten nog wel worden gerealiseerd, maar daar is wel zicht op.

De nota geeft vertrouwen bij de onzekerheden, die bestaan binnen het sociale domein, maar ook hier verwacht de VVD, dat de decentralisaties financieel gaan passen binnen de rijksvergoedingen; hier levert Heemstede een prima prestatie en heeft het zijn zaakjes zeer goed voor elkaar.

En "last, but not least", de nota gaat uit van een nominale nullijn voor de lasten van de Heemsteedse burgers, in ieder geval voor 2016 en als het aan de VVD voor de gehele komende periode. Eindelijk zullen vele Heemsteedse VVD-ers verzuchten en dan ook nog , zonder afbraak van voorzieningen zoals bibliotheek en zwembad, in tegendeel in de bibliotheek zal aanzienlijk worden geïnvesteerd om deze functie voor de burgers nog meer eigentijds in te richten.

Nieuwe ontwikkelingen, die (extra) geld kunnen kosten.

De Kadernota is redelijk beleidsarm en de VVD is een groot voorstander van een kleinere en een terugtredende overheid.  Maar ook de Heemsteedse samenleving is in beweging en een aantal onderwerpen verdienen in de komende jaren onze aandacht. Ik noem de verandering van burgerparticipatie naar overheidsparticipatie, waarbij steeds meer initiatieven vanuit de samenleving kunnen komen, bewonersinitiatieven, investeringen voor de verkeersveiligheid, de ontwikkeling van een winkelvisie voor ons regionaal belangrijke winkelgebied, de cultuurnota voor Heemstede. De VVD volgt deze zaken nauwgezet en zal altijd kiezen voor een optimale afweging van het nut en noodzaak voor velen bij deze onderwerpen, waarbij naar de mening van de VVD "minder overheid" beter past.

Financieel gezond zijn en vooral blijven.

De VVD heeft de afgelopen jaren bij voortduring gehamerd op de noodzaak om de tering naar de nering te zetten, te bezuinigen waar het kan en verantwoord is en beleidsmatig keuzes te maken, die leiden tot een gezonde financiële situatie. De VVD is voorlopig tevreden met het resultaat al is er geen echte garantie voor de toekomst. Wij, uw VVD fractie in de Heemsteedse raad houden de vinger aan de pols en bewaken zodoende de lastenontwikkeling  voor de Heemsteedse burgers.

Namens de VVD fractie, Cees Leenders.