VVD is blij met advies informateur, verbaasd en teleurgesteld dat HVB zo snel afhaakt

Update over het (in)formatieproces.

De VVD is blij dat er in deze eerste ronde, o.l.v. informateur de heer Schneiders, door alle partijen vrij is gesproken over wat hen bindt, maar ook waar er verschillen liggen. Het door iedereen gedragen idee dat de verhouding tussen gemeente en inwoners en tussen raadsleden onderling beter kan, onderschrijven wij zeker. Daarnaast staan wij ook positief t.o.v. een akkoord op hoofdlijnen om op die manier het debat in de raad de ruimte te geven. Wij denken, gezien alle uitdagingen die op de gemeente afkomen, dat het ook onverstandig is om nu al over alle onderwerpen gedetailleerde afspraken te maken. We weten simpelweg niet precies wat er nog gaat komen.

Wij kunnen ons vinden in de conclusies en aanbevelingen van de informateur. De meest logische vervolgstap zou nu inderdaad zijn dat VVD, D66, HvB en GL gezamenlijk gaan kijken hoe we verder gaan.

De VVD is bijzonder verbaasd en teleurgesteld dat HvB een dag nadat de informateur zijn rapport heeft toegelicht al aangeeft niet verder te willen praten. Er is nog geen moment over de inhoud gesproken en toch trekt HvB nu al de stekker eruit. Dan is het de vraag of je de formatie wel echt een serieuze kans hebt willen geven.

De verwijten die HvB maakt aan de overige raadsleden vinden wij dan ook niet terecht. De wens van HvB om een extra lid in een commissie aan te mogen stellen, zou onder andere gevolgen gehad hebben voor de stemverhoudingen in die commissie. Het reglement is in het verleden zorgvuldig opgesteld en een wijziging van deze aard zou wat ons betreft niet zonder overleg en rustig afwegen doorgevoerd moeten worden. De gelegenheid om deze discussie in een reguliere commissievergadering te behandelen werd door HvB afgewezen.

De VVD zet de gesprekken nu voort met D66 en GroenLinks om zo gezamenlijk het vervolgproces voor coalitieonderhandelingen vorm te geven. Wat betreft de VVD blijft de deur open voor HvB om alsnog aan te sluiten bij het overleg voor een nieuwe coalitie.

We zullen proberen het tempo erin te houden, want Bloemendaal verdient zo snel mogelijk een nieuw college.

VVD Bloemendaal