Bennebroek krijgt een nieuwe brandweerkazerne

De kazerne van de vrijwillige brandweer in Bennebroek is in slechte staat en voldoet niet aan de eisen die aan een kazerne worden gesteld. Voor goede brandbestrijding en hulpverlening in het zuidelijke deel van de gemeente Bloemendaal en de regio daar omheen is goede huisvesting voor de brandweerpost Bennebroek nodig. De gemeenteraad heeft burgemeester en wethouders op 14 maart 2019 gevraagd om nieuwbouw op de huidige locatie aan de Wilhelminalaan in Bennebroek uit te werken. De nieuwbouw moet binnen drie jaar zijn gerealiseerd.

De VVD heeft het initiatief genomen voor een amendement om alleen deze locatie aan de Wilhelminalaan te laten uitwerken. Een locatie aan de Binnenweg was voor de brandweer een mogelijk alternatief geweest. De locatie aan de Binnenweg bij het Rijksmonument Nederlandse Hervormde Kerk zou echter ten koste gaan van het cultureel historisch karakter, de natuurwaarden en parkeervoorzieningen voor de Tennis Vereniging Bennebroek, de kerk en het Jagershuis. De Hervormde Kerk en de historische vereniging Heemstede-Bennebroek hadden zich al uitgesproken tegen een kazerne aan de Binnenweg. De VVD heeft wel waardering uitgesproken voor het onderzoek dat de brandweer en college van B&W hebben gedaan naar alternatieve locaties. Het amendement is met algemene stemmen aangenomen door de gemeenteraad.