Samenwerking in dossier Elswoutshoek - breed gedragen uitspraak van de gemeenteraad

Samenvatting van de conclusies van de gemeenteraad op 20 december 2012: De VVD heeft samen met D66, Groen Links en CDA het voorstel voor de bouw van een villa midden in het landgoed Elswoutshoek afgekapt en voorgesteld dat, in samenhang met het behoud van twee bestaande dienstwoningen (zijnde rijksmonumenten) en de aanwezige schuur/stal, een woonoplossing moet worden gezocht in dit concentratiegebied, passend binnen het bestaande beleid en de bouwrechten.

Het wonen in de gemeente Bloemendaal wordt door velen ervaren als een voorrecht. Dat wordt bepaald door bijzondere natuur- en landschapswaarden, de aantrekkelijke ligging in de kuststrook en de rijke cultuurhistorie. De VVD wil zich inzetten voor instandhouding of zelfs verbetering van deze bijzondere waarden. Dit was ook altijd een van de kernpunten in het VVD-verkiezingsprogramma. Deze zienswijze heeft met name betrekking op het behoud van de landgoederen binnen onze gemeentegrenzen, teneinde deze in een optimale conditie te houden. Versnippering en uitbreiding van bouwkavels in dit soort gebieden is voor de VVD onbespreekbaar. Activiteiten in dit kader zijn alleen mogelijk binnen de bestaande beleidskaders van het rijk, de provincie en de gemeente.

De "Overall visie Elswoutshoek” (opgesteld in opdracht van de gemeenteraad om uit de intussen ontstane impasse te komen tussen gemeente en eigenaren) was geagendeerd voor de raadsvergadering van 20 december 2012. De kernvraag was: ‘Kan op landgoed Elswoutshoek een nieuw bouwvlak gecreëerd worden voor de bouw van een nieuwe woning binnen de Ecologische Hoofd Structuur waarin het landgoed zich bevindt?’ De raad moest zich bezinnen op een voorstel van het college van B&W of de raad de aanbevelingen in de "Overall visie" moest volgen. Eén van de aanbevelingen was: vraag aan de gemeenteraad om zich uit te spreken over het nut en de noodzaak van de revitalisering van Elswoutshoek. De bouw van een tweede hoofdwoning werd daarin beschouwd als noodzakelijk voor de revitalisering van het landgoed. Het bouwen van een woning op een nieuw te creëren bouwvlak in Elswoutshoek is in strijd met de beleidskaders van het rijk, de provincie en de gemeente Bloemendaal.

De fractie van de VVD vond dit onacceptabel en heeft, initiërend en in goede samenwerking met de fracties van D66 en Groen Links, een amendement en aanvullende motie geconcipieerd, dat bij aanname door de gemeenteraad het college van B&W de mogelijkheid biedt om samen met de eigenaren van het landgoed Elswoutshoek tot een goede oplossing te komen. De insteek daarvoor was een alternatief te bieden, door de dienstwoningen die parallel aan de Elswoutslaan zijn gelegen (en rijksmonumenten zijn), te betrekken bij het vinden van een potentiële woonlocatie. Gedurende het debat van de avond sloot onze coalitiepartner CDA zich aan bij de initiatiefnemende partijen en werden in grote meerderheid het amendement en de motie aangenomen. PvdA en LB bleven bij hun oorspronkelijke standpunt. Het college van B&W heeft toegezegd op een snelle wijze uitvoering geven aan de inhoud van het amendement en de motie.

Arie Goote namens de VVD-fractie