Benno Dinkelaar - Bloemendaler van het jaar 2012

Op 7 januari werd tijdens de nieuwjaarsreceptie op het gemeentehuis Benno Dinkelaar gehuldigd als ‘Bloemendaler van het jaar 2012’ wegens zijn verdiensten voor de samenleving in het algemeen en voor Bloemendaal in het bijzonder. Burgemeester Nederveen reikte hem het Zilveren Kopje en de bijbehorende oorkonde uit. Benno maakt en maakte zich ook als VVD’er verdienstelijk en VVD Bloemendaal is er dan ook trots op dat de keuze dit jaar op hem is gevallen.

• Benno is sinds 1995 (en eerder van 1965 tot 1980) voorzitter van ‘Aelbertsberg & Elswout’, de vereniging van oud-leerlingen en oud-docenten van het Kennemer Lyceum, het voormalige Jac. P. Thijsse Lyceum en de voormalige Middelbare Meisjes School ’t Kopje;
  • In het verleden nam Benno twee buurtkinderen op in zijn gezin nadat de ouders van deze kinderen waren verongelukt;
  • In 1982 heeft Benno onderdak geboden aan de schrijver Lennaert Nijgh, zodat deze inspiratie kon opdoen voor zijn werk. Lennaert Nijgh was één van de meest kleurrijke oud-leerlingen van het Kennemer Lyceum en een klasgenoot van Benno;
  • Benno hielp in 1976 bij het oprichten van badmintonclub ‘Pseudo Verum’ in Haarlem;
  • Op de bij Benno's huis behorende tennisbaan leerden meerdere generaties buurtkinderen tennissen. De trainingen werden met name verzorgd, tegen een geringe vergoeding, door zijn twee zoons, terwijl Benno zelf de administratie, het materiaal en de versnaperingen verzorgde.

Bij de VVD is Benno momenteel vice-voorzitter van de regio Kennemerland. In de periode 1988 tot 2005 was hij bovendien vice-voorzitter van VVD Bloemendaal en meerdere malen campagneleider bij de verkiezingen. Naast deze wapenfeiten kennen wij Benno als bijzonder sociaal, vriendelijk en begaan. Het bestuur van VVD Bloemendaal feliciteert hem dan ook van harte met de ontvangen erkenning.

Martijn Bolkestein
Secretaris VVD Bloemendaal