Een provinciale weg bezuiden Bennebroek?

Wie wel eens per auto naar het zuiden rijdt, kent waarschijnlijk de N206, de provinciale weg die tamelijk ‘uit het niets’ ontstaat ten zuiden van Vogelenzang, daar waar men onze gemeente verlaat en de provincie Zuid-Holland binnenrijdt. De provincies Noord- en Zuid-Holland hebben steeds concretere plannen om deze weg, na een bocht, door te trekken en te laten aansluiten op de rijksweg A4. Bijgaande afbeelding toont één van de voorgestelde varianten hiervoor. Als men alleen naar de wegenkaart kijkt, lijken deze plannen wellicht vrij logisch, maar wie ter plaatse gaat kijken, realiseert zich snel dat hiervoor een prachtig stuk Vogelenzang zou moeten worden opgeofferd en bovendien het rustige karakter van Bennebroek zou worden aangetast. Om die consequentie verder expliciet te maken, heeft in 2012 de gemeenteraad, op initiatief van onze wethouder Tames Kokke, een gebiedsvisie aangenomen die de strandvlakte bij Vogelenzang beschrijft en die nadrukkelijk de waarde van dit gebied vastlegt.

VVD Bloemendaal erkent het nut van goede bereikbaarheid, erkent dat de huidige aansluiting van de N206 te wensen overlaat en wil zich niet buiten elke discussie hierover plaatsen. De aanleg van een nieuwe weg mag echter niet ten koste gaan van de kwaliteit van onze natuur of de kwaliteit van het wonen in onze gemeente. Hiertoe heeft de VVD-fractie in de gemeenteraad een duidelijke motie ingediend, met als inhoud:

1. Nut en noodzaak van deze weg moeten nogmaals worden aangetoond;
  2. Meerdere varianten zijn denkbaar en ook deze moeten worden onderzocht;
  3. Een weg pal langs Bennebroek is niet bespreekbaar en ook een weg door het Bennebroekerbos wordt afgewezen;
  4. Het is noodzakelijk dat een dergelijke weg goed wordt ingepast, met maximale beperking van hinder voor omwonenden.

Deze motie, waarvan de inhoud overeen komt met ons verkiezingsprogramma in 2008, werd in juli 2012 ingediend en door het college van burgemeester en wethouders overgenomen. Eerder reeds, in 2011, had onze fractie aan de provincies via het ‘breed-bestuurlijk-overleg Duinpolderweg’ alternatieven voorgesteld waarin de weg minder noordelijk en dus niet pal langs Vogelenzang en Bennebroek loopt. Meest recentelijk, in november 2012, heeft de gemeenteraad een andere motie van ons aangenomen, die wijst op het mogelijke (en waarschijnlijke) extra verkeer van en naar een nieuwe provinciale weg, dus extra noord/zuid-verkeer door onze gemeente en door Heemstede. Om dit effect te voorkomen en toch de bereikbaarheid te vergroten, ligt de aanleg van de Mariatunnel, de verbinding tussen de westelijke randweg van Haarlem en de N232 (naar de rijksweg A9), veel meer voor de hand en tijdens het afgelopen provinciale overleg hebben wij er dan ook wederom op aangedrongen om de Mariatunnel op de agenda te zetten.

Bennebroek is sinds 2009 een deel, en een belangrijk deel, van onze mooie gemeente Bloemendaal. Als VVD-fractie hebben we in juni 2011 in Bennebroek een verantwoordingsavond gehouden en wij zullen deze in 2013 herhalen om de resultaten van ons VVD-beleid in Bennebroek nader toe te lichten. Enkele zaken die wij reeds hebben bereikt: de drie Bennebroekse scholen worden momenteel gerenoveerd, het sportveld is verbeterd en er wordt fors geïnvesteerd in het watersysteem (voor oppervlaktewater en drainage). Andere zaken, zoals een weg bezuiden Bennebroek, zullen de komende tijd meer aandacht krijgen en wij zullen daarom Bennebroek goed betrekken bij het opstellen van ons komende verkiezingsprogramma. In 2014 zijn er immers weer gemeenteraadsverkiezingen!

Peter Boeijink
Fractievoorzitter VVD Bloemendaal