PvdA-bestuursleden doen zich voor als bezorgde inwoners

We hebben een nieuwe trend geconstateerd in de gemeentepolitiek van Bloemendaal. Afgelopen december sprak op de commissievergadering van de gemeenteraad een buurman van Elswoutshoek. De VVD is tegenstander van het bouwen door de familie Slewe van een groot tweede huis in de natuur en midden op dit landgoed, terwijl de PvdA voorstander is. De buurman was bijzonder lovend over de familie Slewe en hun plannen, maar liet onvermeld PvdA-voorzitter van de gemeente Zandvoort te zijn.

Bij het verbouwen van ons gemeentehuis is de PvdA voorstander van het renoveren van twee panden in plaats van één. De VVD is daar tegen, vooral omdat dat fors duurder is. De groep "bezorgde burgers", die regelmatig de krant haalt, met bewoners communiceert en op inspraakavonden spreekt, is tegen de opvattingen van de VVD, maar vertelt daar niet bij dat haar voorzitter tevens de PvdA-voorzitter van de gemeente Bloemendaal is.

Nu blijkt ook een ingezonden brief in het Haarlems Dagblad van 29 januari over de gemeentehuisverbouwing van de hand te zijn van een PvdA-bestuurslid van de afdeling Bloemendaal. In deze brief meldt hij deze achtergrond echter niet.

Het is duidelijk dat we niet naïef moeten zijn over de "betrokkenheid van inwoners". Iedereen staat vanzelfsprekend voor zijn of haar belang en ook VVD-stemmers laten zich horen. Maar het niet duidelijk maken van een actieve rol in de lokale politiek, zodat de luisteraar of lezer eerlijk wordt geïnformeerd over zijn of haar politiek motieven is blijkbaar de nieuwe aanpak van de lokale PvdA. Het omfloersen met termen als “bezorgde inwoner” of “goede buur”, terwijl er feitelijk politieke belangen worden nagestreefd, vinden wij kinderachtig en beschamend onzorgvuldig ten opzichte van neutrale, geïnteresseerde inwoners.

Peter Boeijink
bezorgde inwoner en fractievoorzitter VVD Bloemendaal