Gebrek aan basisrespect door PvdA en Liberaal Bloemendaal

Recentelijk werd in de NRC-opiniebijlage de kwestie van de heer Wilders beschreven inzake zijn verweer tegen de goedkeuring door het parlement van de ESM-wetgeving. De heer Wilders legde zich niet neer bij de meerderheid van het parlement en zocht de rechter op voor zijn gelijk. Die wees zijn verzoek resoluut af: de rechter bemoeit zich niet met de inhoud die de wetgever oplevert, dat is voorbehouden aan de politiek. De hoogleraar staatsrecht Wim Voermans noemde het in mei 2012: “Een gebrek aan basisrespect voor democratische spelregels. Dat basisrespect houdt in Nederland respect en aanvaarding van de normale democratische route en besluitvorming in. Elkaar in een debat, dat nog tot een besluit moet leiden, met een kansloze zaak voor de rechter slepen om zo te proberen als Kamerlid politiek in het debat je zin te krijgen, is staatsrechtelijk en democratisch respectloos, onheus en verwerpelijk. In een volwassen democratie moet je je verlies kunnen nemen”.

Enige gelijkenis speelt in de gemeentepolitiek van Bloemendaal. De heer Heukels (LB) en mevrouw Wolf (PvdA) startten in maart 2012 een juridische procedure bij de rechter tegen het raadsbesluit omtrent geheimhouding van de financiën inzake het Marine Hospitaal-terrein. Nog voordat de procesgang feitelijk doorzette, namen ze hun klacht terug bij de rechter.

Ook hebben ze in de raad betoogd dat ze zich neerleggen bij de uitspraken van de raad, maar zolang die niet definitief is, dat ze alles zullen doen om het plan ‘gemeentehuisverbouwing’ te voorkomen. Prima, een politieke wedstrijd dus in de raad, daar waar die thuis hoort. Op 12 juli jongstleden heeft de raad besloten om een burgerpeiling te doen om meer informatie te verkrijgen hoe de inwoners in deze gemeente aankijken tegen het plan ‘gemeentehuisverbouwing’. Op 23 augustus jongstleden heeft de raad deze burgerpeiling inhoudelijk goedgekeurd en de gemeente is inmiddels druk bezig met deze burgerpeiling.

Het initiatief van de fracties van de PvdA en Liberaal Bloemendaal om hiernaast, en tegelijkertijd, een eigen burgerpeiling te organiseren en die in te zetten voor hun standpuntbepaling in de raad, is tegenstrijdig aan de eigen uitspraken dat ze zich neerleggen bij uitspraken van de meerderheid van de raad. Feitelijk kunnen ze geen respect opbrengen voor de democratie in de gemeente. Ik kan me indenken dat bewoners door deze acties de weg kwijtraken, het is alsof er 2 gemeenten zijn met verschillende plannen. Ook de VVD heeft soms moeite met een raadsvoorstel en probeert een besluit daarover vooraf te beïnvloeden, dat is de kern van het democratisch proces. Als we ‘verliezen’ dan kniezen we even, zetten knarsend de tanden op elkaar, maar gaan daarna weer enthousiast verder met het voorbereiden en behandelen van de volgende voorliggende raadsbesluiten.

In de raadsvergadering van 23 augustus heb ik de 2 partijen gevraagd zich neer te leggen bij  het raadsbesluit van 12 juli en niet, al naar gelang  het politiek uitkomt, te kiezen voor het respecteren of niet-respecteren van de raadsbesluiten. Even stil werd het jammer genoeg niet.

Peter Boeijink, fractievoorzitter VVD