WOZ 2013

Voor veel Bloemendalers (maar lang niet alle) valt de WOZ-aanslag over 2013 tegen. Dit is niet het gevolg van de (ver)nieuwbouw van het gemeentehuis (integendeel), het is ook niet wegens oplopende kosten van het ambtenarenapparaat, noch van het alternerend huisvuilophalen (dat is juist een besparing). De hoofdoorzaken zijn het teruglopen van de uitkering uit het Gemeentefonds (dit geldt voor alle gemeenten) en de toenemende kosten voor het onderhouden van het rioolstelsel. De kernpunten van de begroting van Bloemendaal in 2013 zijn de volgende:

  • De inkomsten uit het Gemeentefonds (het rijk dus) tussen 2012 en 2015 dalen met structureel drie miljoen euro per jaar in 2015. Daarom wordt er bespaard op de eigen organisatie, op inkoop en op te verstrekken subsidies. Als gevolg van de gemeentehuisverbouwing is al een jaarlijkse besparing van 400 duizend euro ingeboekt vanaf 2015. De samenvoeging van de drie locaties van het gemeentelijk apparaat naar één in Overveen leidt immers tot een besparing als gevolg van minder ambtenaren en van lagere energie-, schoonmaak-, onderhouds-  en distributiekosten.
  • In 2012 heeft de inkomstendaling uit het Gemeentefonds geleid tot een eenmalige OZB-verhoging van 200 duizend euro.
  • Hoewel de kosten van het ophalen en verwerken van huisvuil sterk zijn gestegen, is de afvalstoffenheffing met slechts anderhalf procent verhoogd. Daarnaast wordt in 2013 125 duizend euro afvalstoffenheffing toegevoegd aan de OZB.
  • De overige 2,6 miljoen euro komen in 2015 dus uit de diverse besparingen.
  • De jaarlijkse kostenstijging van het ambtenarenapparaat wordt betaald door een inflatiecorrectie van 2% op de OZB. Deze correctie bedraagt dus 100 duizend euro op een totaal van 5 miljoen euro OZB-inkomsten.

De hoogte van de gemeentelijke begroting loopt dus terug. Overigens verwachten we met de komende bezuinigingen van het Rijk dat we opnieuw zullen moeten besparen.

De OZB wordt berekend als percentage van de (WOZ)waarde van een huis in 2013. Geschat is dat die waarde gemiddeld 5,5% lager is dan in 2012 en met dat percentage wordt het tarief verhoogd. Vervolgens wordt het tarief verhoogd met de inflatie en met de verhoging van de afvalstoffenheffing. Als laatste wordt een correctie gemaakt om een buffer te vormen voor eventuele WOZ-claims en voor andere mogelijke tegenvallers, zoals leegstand. Zo gaat voor een gemiddeld huis dus het tarief omhoog, terwijl de waarde daarvan omlaag gaat. Per huis kan de daadwerkelijke aanslag positief, neutraal, of negatief uitvallen, afhankelijk van de geschatte WOZ-waarde.

De rioolheffing is direct gebaseerd op de verwachte uitgaven aan het rioolstelsel. In 2012 hebben we die verwachting opnieuw opgesteld en moeten concluderen dat er te weinig in kas is om de komende jaren de benodigde 15 miljoen euro te investeren. Om dit financiële probleem niet vooruit te schuiven, hebben we besloten de komende vijf jaar het tarief in totaal met 25% te verhogen, in stappen van 5%. Elke technische en financiële optie is daarbij zorgvuldig bekeken, maar uiteindelijk kunnen we niet zonder een fatsoenlijk riool. Dit een hoofdtaak van de gemeente.

Hier vindt u de bespreking van de nota Belastingverordening 2013 tijdens de Raadsvergadering van 20 december 2012, waarin precies wordt uitgelegd wat er met de verschillende belastingen gebeurt (doorklikken naar de bijlage van punt 14).

 

Frank van den Berg
gemeenteraadslid