De Participatiewet

Van oudsher wordt de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) in onze regio uitgevoerd door Paswerk, de sociale werkplaats van de gemeenten in Zuid Kennemerland. De nieuwe Rijks‘Participatiewet’ voegt de Wet werk en bijstand (Wwb), delen van de Wajong en de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) samen tot een regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Deze hervorming gaat gepaard met een bezuiniging van 1,8 miljard euro. Strategische keuzes moeten daarom worden gemaakt in het budget van de gemeente Bloemendaal. De VVD kiest voor invloed in dit domein en daarbij geen absolute dominantie vanuit de gemeente Haarlem.

Bloemendaal heeft voor de sociale werkvoorziening nu nog een gemeenschappelijke regeling, genaamd Paswerk, met Haarlem, Heemstede, Zandvoort, Haarlemmerliede en Spaarnwoude. In de raadsvergadering van 21 maart jongstleden is er voor gekozen om Paswerk een nieuwe bestuursstructuur te geven waardoor efficiënter gewerkt kan worden en om in lijn met de participatiewet snel te kunnen optreden. Blijft over dat de gemeente Bloemendaal een zeer klein aandeel heeft in Paswerk (circa 4%) en nauwelijks invloed kan uitoefenen op het beleid. Dit wordt gedicteerd door de gemeente Haarlem (> 85%).

De VVD volgt deze ontwikkelingen kritisch. Jarenlang is het al onze wens om uit de gemeenschappelijke regeling te treden en daarvoor in de plaats flexibel sociale diensten in te kopen. Daarvoor hebben wij dan ook een motie ingediend waarbij het college wordt verzocht om:

• Paswerk onderzoek doet hoe en onder welke omstandigheden de gemeenschappelijke regeling kan worden beëindigd en die om te zetten naar een zelfstandige organisatie.
  • Een kostenanalyse te maken over de effecten van het flexibel inkopen van sociale diensten die Paswerk nu nog uitvoert.
  • Bij de invoering van de participatiewet of uiterlijk 1 januari 2014 een duidelijk standpunt in te hebben genomen.

Op deze wijze proberen wij zoveel mogelijk een liberaal koers mee te geven aan het college in de uitvoering van haar taken in het zgn. “sociale domein”. In de komende jaren krijgen gemeenten steeds meer te maken met een takenverzwaring door de decentralisatie van rijkstaken waarbij een taakstellende bezuiniging van 25% ten opzichte van de rijksuitgaven voor dezelfde diensten moet worden bereikt. Om alle toekomstige taken effectief en efficiënt te kunnen uitvoeren moeten wij als VVD zakelijke en sociaal-strategische keuzes maken. Keuzevrijheid ten opzichte van Paswerk, dat wordt gedomineerd door Haarlem, is zo’n keuze. Tegelijkertijd werken we nauw samen met de gemeente Heemstede om voldoende ‘body’ te hebben.

Martin van de Bunt en Frans Schuring
gemeenteraadsleden