Raadsbesluit subsidieverstrekking door de Gemeente

Het zal wellicht velen zijn ontgaan wegens de grote aandacht voor de toekomst van het gemeentehuis en het verzoek om een referendum over dit onderwerp, maar afgelopen
twee maanden heeft de gemeenteraad zich intensief beraden over alle verstrekte subsidies in Bloemendaal.

Dit project was gefocust op de realisatie van de bezuinigings-taakstelling met betrekking tot structurele subsidies. De Gemeente bezuinigt nl. in de periode 2012 tot en met 2015 2,2 miljoen euro om de structurele verlaging van de inkomsten van het Rijk op te vangen. De Gemeente geeft momenteel per jaar 3 miljoen euro uit aan subsidies, en dit bedrag wordt met € 300.000 verlaagd. Hiervan is al € 100.000 in 2012 gerealiseerd. Wij verwijzen graag naar het bericht van Wim Brussaard op deze website over de kadernota voor betere inzichten in de financiële huishouding van de Gemeente.

Het “wegen” van subsidies
Naar aanleiding van een initiatiefvoorstel in mei 2011 is sindsdien door de raad gewerkt aan een methodiek om alle subsidies te kunnen “wegen”. Met het “wegen” wordt getracht een inhoudelijk oordeel te geven over de nut, noodzaak, opbrengst, en andere relevante factoren van de subsidie (bijv. het eigen vermogen van de subsidieontvanger). Een andere, vaak gebruikte methode is de “kaasschaaf”-methode, waarbij iedere subsidie verlaagd wordt met een gelijk percentage. Door het “wegen” kan de subsidiestroom goed worden doorgelicht. De VVD is daar een groot voorstander van.

Inzet van de VVD
Met behulp van deze methodiek en ambtelijk advies heeft de VVD in de Commissie Samenleving uitgewerkte voorstellen gepresenteerd om het onderwijs, de sport en de cultuur voor de jeugd op liberale wijze zo veel als mogelijk te ontzien. Wij zijn dan ook heel trots op het behaalde resultaat in de gemeenteraadsvergadering van 11 juli jl., waarbij de kortingen op subsidies voor culturele instellingen maar beperkt zijn tot 6% korting over twee jaar. De jeugdsubsidies voor de sport zijn zelfs geheel buiten schot gebleven van de bezuinigingen. Tevens hebben wij bereikt dat de structurele kleine subsidies voor bijv. de oranje comités gehandhaafd zullen blijven. De activiteiten die hiermee worden gesteund versterken veelal het unieke karakter van de verschillende dorpskernen, waar wij als VVD pal voor staan. In totaal 13 (in geld uitgedrukt € 67.097,--) subsidies worden volledig gestopt omdat ze niet passen in de afweging van nut, noodzaak en opbrengst.

Voor de bibliotheeksubsidie heeft de VVD- fractie benadrukt dat voor de jeugd de uitlening volop moet worden doorgezet, eventueel via de scholen, en dat voor volwassenen nieuwe vormen van uitlening, bijv. via digitale boeken, beschikbaar moeten komen. Op deze wijze kan worden bespaard op de huisvesting en de personeelskosten. De succesvolle gemeentelijke muziekschool kan haar personeelskosten op natuurlijke wijze verlagen door de omstandigheid dat in de komende jaren leraren met pensioen gaan en jongere leraren die plaatsen innemen.

Samenwerking
Wij willen de goede samenwerking niet onvermeld laten met onze coalitiepartners CDA en D66, alsmede met de oppositiepartij Groen Links, die tenslotte toch de initiatiefnemer is geweest voor het “wegen” van de subsidies vanuit de raad.

Martin van de Bunt
Frans Schuring

Noot: wij nodigen u uit om op dit bericht te reageren. Dat kan door gebruik te maken van het hieronder aangegeven veld. Wel verzoeken wij u om daarbij de regels te hanteren die zijn verwoord in het ‘reglement voorreacties’, elders op deze website.