Verantwoording VVD-fractie Bloemendaal periode 2009 - 2013

In maart 2014 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen en daarmee zal ook een einde komen aan de huidige raadsperiode. De VVD-fractie verantwoordt zich graag en vat hieronder enkele hoofdzaken samen:

(in de kantlijn zijn de fractieleden vermeld)

• Groen en rust zijn beschermd door nieuwe bestemmingsplannen
  • Financiën zijn op orde en de lokale belastingen zijn zeer beperkt gestegen
  • Vernieuwd  gemeentehuis is efficiënt en bespaart 400 duizend euro per jaar
  • Constructieve, kritische opstelling in verkeerskwesties: geen overlast, wel oplossingen
  • Gemeentelijke dienstverlening op orde, zorg voor een betere afvalinzameling

Groen en rust zijn beschermd door nieuwe bestemmingsplannen

Het standpunt van VVD Bloemendaal is altijd duidelijk geweest: geen groen opofferen aan nieuwbouw. Op basis daarvan zijn afgelopen jaar, door het harde werk van onze wethouder, Tames Kokke, en zijn team, onze bestemmingsplannen herzien. Hierbij is een wirwar van documenten teruggebracht tot zes bestemmingsplannen: één per dorp en één voor alle buitengebieden tezamen. Deze enorme vereenvoudiging bevordert de eenduidigheid en snelheid bij het afhandelen van bouwaanvragen.

De nieuwe bestemmingsplannen zijn allen conserverend. Dat wil zeggen dat nieuwbouw of uitbreiding in principe niet mogelijk zijn. Alleen op basis van een deugdelijke onderbouwing en een kwalitatief goed plan kan een bestemming worden aangepast. Naast goothoogte is ook de nokhoogte van het dak vastgelegd, zodat grote (ronde) hoge daken op kleine huizen worden voorkomen. Dit alles heeft tot doel de typerende, groene uitstraling van onze villawijken te behouden. Bovendien worden buitengebieden en landgoederen zo in stand gehouden en beschermd tegen extra bebouwing.

• Voor het Haringbuys-project in Aerdenhout is in nauw overleg met de omwonenden een bestemmingsplan vastgesteld met minimale bebouwing, maximaal groen en, binnen een aantal regels, vrije bouwkavels. En met succes: binnen drie maanden is meer dan de helft van de kavels verkocht! Hiermee is bovendien het financiële risico, dat de gemeente heeft genomen bij dit project, voorbij en kan de gemeente straks met de grondopbrengst de hiervoor aangegane leningen volledig aflossen. Tegelijk hebben de omwonenden hun tuinen kunnen vergroten doordat ze tegen een redelijk bedrag extra grond hebben kunnen aan kopen.
  • Voor het Marinehospitaal-terrein in Overveen, waar eerder de ontwikkeling werd stilgezet wegens tegenvallende belangstelling voor appartementen, zijn inmiddels nieuwe plannen ontwikkeld. Wij denken dat de projectontwikkelaar met deze nieuwe plannen beter tegemoet komt aan de vraag naar woningen in onze gemeente in deze markt. Bovendien heeft goed overleg met de omwonenden ertoe geleid dat de Vereniging Marinehospitaalterrein haar doel bereikt heeft geacht en zichzelf heeft opgeheven.
  • In Bennebroek springt het bestemmingsplan voor de Oude Kern het meest in het oog. Na 15 jaar vergaderen, waarbij de emoties soms hoog opliepen, heeft onze gemeenteraad, onder aanvoering van de VVD-fractie, besloten dat dit terrein niet verder mag worden volgebouwd. De grote parkeerplaats blijft parkeerplaats en voor het zorgcentrum blijft een groen grasveld. De gemeenteraad is hiermee duidelijk in zijn keuze, in afwachting van een bezwaarprocedure bij het hoogste rechtsorgaan.

Albertine Zoetmulder
(Bloemendaal)

Wim Brussaard
(Bennebroek)

Financiën zijn op orde en de lokale belastingen zijn zeer beperkt gestegen

In de periode van 2006 tot 2009 is de OZB in onze gemeente gelijk gebleven. Ons doel was de OZB alleen te verhogen als het echt niet anders kon. Sinds 2010 verhoogt onze gemeente de OZB met de inflatie, om zo de stijgende personeels- en inkoopkosten te kunnen dekken. De Rijksbezuinigingen van 2,2 miljoen euro zijn voornamelijk opgevangen door besparingen in organisatie, inkoop en (zeer beperkt) subsidies. De rioollasten nemen toe met gemiddeld 20 euro per woning om de extra uitgaven aan onderhoud, beheer grondwaterstand en regenwaterafvoer te betalen.

Er is fors geïnvesteerd in onze infrastructuur en in onze scholen (deels nog “werk in uitvoering”):

• Wij hebben 13 miljoen euro geïnvesteerd in 11 schoolgebouwen, waaronder alle drie de scholen in Bennebroek.
  • Wij hebben 14 miljoen euro geïnvesteerd in de nodige vervanging van de riolering. In Bennebroek wordt bovendien het drainage-systeem vervangen.
  • Wij hebben 5 miljoen euro geïnvesteerd in groot onderhoud aan wegen in de gehele gemeente.
  • Wij hebben 1 miljoen euro geïnvesteerd in verbetering van sportaccomodaties.

Dit zijn allemaal forse investeringen in onze gemeente, waarbij wij niet over één nacht ijs zijn gegaan. Alle investerigen zijn gewogen op nut, noodzaak en betaalbaarheid, waarbij ook alle logische alternatieven zijn bekeken.

Arie Goote

Frans Schuring
(Bennebroek)

Vernieuwd gemeentehuis is efficiënt en bespaart 400 duizend euro per jaar

Na 40 jaar zonder groot onderhoud zijn de drie panden waarin ons gemeentelijk apparaat is gehuisvest nodig toe aan een ingrijpende opknapbeurt. In het verkiezingsprogramma van 2008 heeft u gelezen dat VVD Bloemendaal niet op voorhand kiest voor de bouw van een nieuw gemeentehuis. Wij hebben dan ook uitgebreid overwogen welke oplossing –  opknappen, verbouw of nieuwbouw – de beste en meest voordelige was. Onze wethouder, Tames Kokke, maar ook onze VVD-fractie, hebben de verschillende alternatieven uitgebreid bestudeerd en overwogen. Daarbij is ook gekeken naar het voortaan huren van kantoorruimte en naar het slechts beperkt opknappen van de drie panden, om deze weer voor aantal jaar voor gebruik geschikt te maken.

Uiteindelijk bleek ons dat het vernieuwen van het gemeentehuis in Overveen en het daarin concentreren van alle diensten de beste en meest voordelige optie was:

• Een nieuw gemeentehuis maakt flexwerken mogelijk en daarmee een besparing van 3000 vierkante meter kantoorruimte. Daarmee wordt ook bespaard op schoonmaakkosten, bewaking, energie, etc.
  • Nieuwbouw zorgt er voor een energiezuinig gebouw, terwijl het huidige gemeentehuis bijvoorbeeld niet over geïsoleerd glas beschikt. Alle installaties moeten vervangen worden.
  • Het nieuwe pand kan zo worden gebouwd dat het in de toekomst geschikt is als woonruimte of als hotel. De investering blijft daarmee zijn waarde behouden, ook als de omstandigheden mochten veranderen. Wij gaan daar overigens niet vanuit.
  • Gepland is de investeringen te betalen uit de verkoop van gemeentelijk onroerend goed, waaronder de twee oude panden, die nu immers worden verlaten. Dat betekent dat de investering niet hoeft te komen uit de reguliere middelen. De opbrengst uit onroerend goed wordt weer geïnvesteerd in onroerend goed en niet uitgegeven aan lopende kosten.
  • De oplossing is bedrijfseconomisch de meest voordelige en bespaart jaarlijks 400 duizend euro aan terugkerende kosten, waaronder bovengenoemde. Hiermee wordt de korting door het Rijk reeds voor een belangrijk deel opgevangen.

Inmiddels heeft de gemeenteraad het college opgedragen de bouw van het nieuwe gemeentehuis volledig voor te bereiden, de aanbestedingsprocedure voor de opdracht te starten en, mits uit de offertes blijkt dat het budget toereikend is, met de bouw te starten. Naar nu is gebleken, heeft de aanbesteding inderdaad geleid tot een offerte die royaal binnen het budget past en die ook de bouwrisico’s voldoende afdekt, en wij verwachten daarmee dat de definitieve opdracht op korte termijn kan worden gegeven, met start van de bouw in december a.s.  Het achterste deel wordt nieuw opgetrokken in stijl van het huidige pand. Het voorste deel, een kopie van het originele door Zocher ontworpen huis, wordt volledig gerenoveerd. De inrichting wordt functioneel en zakelijk.

Frank
van den Bergh (Aerdenhout)

Hans Wiedeman
(Aerdenhout)

De door de provincie geplande Duinpolderweg (een weg tussen Hillegom en Bennebroek/Vogelenzang) heeft veel aandacht gevraagd, en gekregen, van onze fractie. In 2009 was de positie van onze gemeente in deze discussie zwak. Hillegom wilde de weg het liefst zover mogelijk om hun gemeente heen, dus zo dicht mogelijk langs Bennebroek, en het leek erop dat de provincie daarin voor een groot deel meeging. Dit leidde tot overleg op veel verschillende niveau’s. Het betreft immers een provinciale weg en onze gemeente heeft daarbij niet het laatste woord. Belangrijk was allereerst dat onze gemeenteraad een duidelijk standpunt zou innemen en onder aanvoering van de VVD-fractie heeft zij dat gedaan:

• Nut en noodzaak van de weg moeten worden aangetoond.
  • De weg mag niet vlak langs Bennebroek gaan en ook niet door het bos.
  • Voor Bennebroek en Vogelenzang moet de weg bijdragen aan een betere verkeerssituatie.
  • Overlast door geluid en belemmering van uitzicht moeten minimaal zijn, bij voorkeur door de weg verdiept aan te leggen.

In 2013 heeft de gemeenteraad hiertoe formeel negen wijzigingen voorgelegd aan de Provincie. Bovendien hebben wij hard gewerkt om, wederom middels intensief overleg met onze buurgemeenten, de rondweg rond Haarlem aan de zuidkant uit te breiden met een tunnel. Deze ‘Mariatunnel’ zou de ring rond Haarlem voltooien. De vele forenzen die zich nu dagelijks door Haarlem en Heemstede moeten worstelen, zullen blij zijn als zij vanaf de westelijke randweg door een tunnel kunnen rijden naar de A9. Deze Mariatunnel zal ook leiden tot een afname van het doorgaande verkeer door Bennebroek en Vogelenzang. De beide projecten, Duinpolderweg en Mariatunnel, zien wij dan ook als nauw met elkaar verbonden.

Er zijn de laatste jaren vele kleine verbeteringen aangebracht aan ons wegennet, met name om de veiligheid voor fietsers te vergroten. Onder aanvoering van de VVD-fractie heeft de gemeenteraad de wethouder hiervoor een ruim budget toegekend, om zo versneld, zonder steeds toestemming te hoeven vragen aan de gemeenteraad, gevaarlijke verkeerssituaties te kunnen oplossen. Voor grotere aanpassingen blijft een grondige analyse vereist voordat de gemeenteraad daarvoor geld vrijmaakt. Sinds een paar jaar worden aanpassingen bovendien beter gecombineerd met regulier onderhoud aan de wegen en de onderliggende leidingen.

Martin
van de Bunt
(Overveen)

Gemeentelijke dienstverlening op orde, zorg voor een betere afvalinzameling

Wij hebben uiteraard gestreefd naar goede dienstverlening tegen lage kosten. Het jaarlijks rapportcijfer hierover, gebaseerd op onderzoek bij de bewoners, is ruim voldoende, ook in het belangrijke domein van welzijn. Belangrijke stappen zijn gezet in de samenwerking met omliggende gemeenten om de dienstverlening te verstevigen.

Een bijna dagelijkse beslommering voor onze inwoners is het ophalen van hun huisvuil. In 2011 heeft de gemeenteraad ervoor gekozen om restafval (grijze emmer), groen-afval (groene emmer) en plastic (doorzichtige zakken) voortaan om de week op te halen. Een van de beoogde doelen was dat de totale hoeveelheid restafval daarmee afneemt, hetgeen ook de kosten (restafval wordt verbrand) verlaagt. Hiermee hebben wij de tarieven voor het ophalen van huisvuil gelijk kunnen houden en dat vinden wij een goede prestatie.

Minder blij zijn wij met de manier waarop sinds begin dit jaar het huisvuil wordt opgehaald. De wethouder heeft, zonder overleg met de gemeenteraad, de Bloemendalers opgezadeld met welhaast militaristische instructies: de afvalbakken moesten correct in het gelid worden opgesteld en alleen op aangewezen plekken. Deze plekken lagen soms door ruimtegebrek een twintigtal meters verderop en bovendien vaak aan de overkant van de straat. Met name voor onze oudere inwoners kan het zeulen met een, toch al twee keer zo zware, afvalbak een onredelijk zware taak zijn. Feitelijk heeft Meerlanden, het bedrijf dat voor ons het afval ophaalt, een deel van hun werk verschoven naar de inwoners. Maar wij betreuren het vooral dat hiertoe is besloten zonder overleg en zonder voor- en nadelen voor de bewoners goed af te wegen. Wij vinden het belangrijk dat ouderen zolang mogelijk thuis kunnen blijven wonen en zelfredzaam zijn. Op verzoek van, onder meer, de VVD-fractie heeft de gemeente nu de oude situatie weer hersteld en houdt zij momenteel een enquête naar de wensen en meningen van onze inwoners.

Verantwoording 2009 - 2013
Namens de VVD-fractie Bloemendaal