VVD Bloemendaal ongelukkig met verschil ambtenaren- en wethouderspensioenen

Anders dan voor ambtenaren wordt het pensioen van wethouders, maar ook van bijvoorbeeld kamerleden en gedeputeerden, niet betaald door een pensioenfonds, maar door hun werkgever zelf. Dat is voor wethouders dus de gemeente. Ook de gemeente Bloemendaal is daarmee, vanwege een wet uit 1969, verplicht de pensioenuitkering van haar wethouders en oud-wethouders te garanderen. In 2006 deed een landelijke commissie onder leiding van VVD’er Hans Dijkstal een aanbeveling aan het toenmalige kabinet Balkenende om dit verschil op te heffen en de pensioenen voor politici onder te brengen bij het ABP. Hun pensioenen zouden dan hetzelfde worden behandeld als die van ambtenaren. Dit voorstel is destijds echter niet overgenomen.

Ook in Bloemendaal merken wij hiervan nu de gevolgen: de pensioenpot voor onze wethouders en oud-wethouders (waarvan sommigen nu lid zijn van de gemeenteraad) behoeft aanvulling en de gemeente heeft geen andere keus dan geld bij te storten. Dat kan nu direct of uitgesmeerd over de jaren. Uiteraard vindt VVD Bloemendaal dat de gemeente aan deze wettelijke verplichting moet voldoen, maar zij was gelukkiger geweest als het advies van de commissie Dijkstal destijds was overgenomen door de Tweede Kamer. Gelukkig is het huidige kabinet hard bezig de aanbevelingen van de commissie Dijkstal alsnog om te zetten in wetgeving.

De wethouderspensioenen in Bloemendaal worden nu beheerd door Loyalis, een onderdeel van het APG. De VVD wil van het college horen waarom het rendement kennelijk teleurstelt en ook of de beheerkosten die Loyalis in rekening brengt redelijk zijn.

Frank van den Berg
gemeenteraadslid VVD Bloemendaal