Triomfantelijk populisme leidt tot financiële schade voor bewoners van Bloemendaal

Afgelopen zaterdag stond Liberaal Bloemendaal in het Haarlems Dagblad en dit keer ging het niet zomaar over paardenpoep. Deze keer gaf Liberaal Bloemendaal bekendheid aan een document over het Marinehospitaalterrein-project, opgesteld door een adviesbureau in opdracht van de gemeente, om de strategie te bepalen in de onderhandelingen met AM, de projectontwikkelaar. De Gemeente had het document vanzelfsprekend als vertrouwelijk betiteld. Het stuk gaat over analyses van scenario’s die de Gemeente nodig heeft om met de projectontwikkelaar te onderhandelen over de definitieve verkoop van het terrein “Marinehospitaal” in Overveen.

Bij de laatste gemeenteraadvergadering van 31 oktober is per ongeluk de vertrouwelijkheid van dit document niet op de agenda gezet en daardoor niet bekrachtigd. Dit had volgens de wet wel moeten gebeuren. De volgende ochtend meldde Liberaal Bloemendaal triomfantelijk dat de gemeenteraad, waar het zelf ook deel van uitmaakt, dit was vergeten en dat nu het stuk dus in de openbaarheid kon worden gebracht. Het echte doel (lees vooral het artikel) was sier te maken door in de krant te komen met een populistisch verhaal over de financiële risico’s van de Gemeente. De Burgemeester heeft Liberaal Bloemendaal na die vrijdagochtend nog gevraagd prudent om te gaan met de informatie. Maar dat vond Liberaal Bloemendaal “geestelijke chantage” blijkens het interne emailverkeer dat daarover ontstond.

Wat heeft Liberaal Bloemendaal bereikt?

1. Een verslechterde onderhandelingspositie voor de gemeente, waarbij  kan worden aangenomen dat nu de prijs bekend is geworden, de gemeente, i.c. bewoners van Bloemendaal, minder opbrengst zal gaan krijgen voor de grond die zij in eigendom heeft.
  2. Het project “Marinehospitaal” waaraan hard is gewerkt door AM en de Gemeente, is op de verkeerde manier in het nieuws gekomen. Dat is slecht is voor de beeldvorming naar buiten toe en zal onherroepelijk negatief doorwerken bij de komende verkoop van de kavels.

In de commissievergadering Grond van 14 november heeft de VVD de praktijken van Liberaal Bloemendaal ter discussie gesteld. Het (waarschijnlijk) opzettelijk niet melden van een fout op de raadsvergadering, met daarbij het doel dit in te zetten voor populisme en eigen sier, is verwerpelijk en heeft op zijn minst de schijn van niet-integer handelen. Wellicht heeft de woordvoerder van Liberaal Bloemendaal gemeend zich nog net binnen de letter van de wet te begeven, maar ook dat lijkt ons niet vanzelfsprekend. In ieder geval heeft hij tegen de geest van de wet gehandeld door informatie die om goede reden vertrouwelijk werd geacht toch naar buiten te brengen en daarmee onze Gemeente, en daarmee alle Bloemendalers, financieel schade te berokkenen.

Inhoudelijk hebben we in beslotenheid over het Marinehospitaalproject onze gedachten gedeeld, waarbij het doel van de VVD is de schade die Liberaal Bloemenaal heeft veroorzaakt te beperken. Dit door ons goed te verdiepen in de mogelijke strategieën en constructief met de raad en het college mee te denken en hiervoor een plan te maken. En ja, de Gemeente loopt in elk onroerend goedproject risico’s. Die worden zeker niet minder door ze in de krant te melden, maar alleen door hard te werken aan het verkleinen van de risico’s op de grondposities. Dat de Gemeente hierin succesvol kan zijn, is te zien aan de voortvarendheid waarmee het Haringbuysproject is opgepakt en waar nu duidelijk voortgang wordt geboekt. “De schouders eronder en aanpakken”, dat is de visie van de VVD. Dat is waar de VVD voor staat.

Peter Boeijink
fractievoorzitter VVD Bloemendaal