Winkeliersbelasting voor Bloemendaal-dorp

De winkeliersvereniging in Bloemendaal-dorp wil graag de contributie, noodzakelijk voor gezamenlijke activiteiten, heffen via een gemeentelijke belasting om zo de 30% niet-leden mee te laten betalen. De VVD vindt dit een onjuist gebruik van belastinginning: het is een economisch probleem van de winkeliers gezamenlijk, en het maatschappelijke element van een levendige winkelstraat wordt door een kleine, bestaande subsidiebijdrage van de gemeente al ondersteund.

Op dit moment subsidieert de gemeente de winkeliers in Bloemendaal dorp met € 5100 per jaar voor de inrichting van de winkelstraat, bijv. met kerst en de intocht van Sinterklaas. Een 45-tal winkeliers (ca. 70% van het totaal) is lid van de winkeliersvereniging Bloemendaal-dorp. De winkeliersvereniging heeft een verzoek ingediend bij de gemeente over te gaan tot het heffen van een reclameheffing voor alle winkeliers. Het belastinggeld moet dan weer terug gestort worden aan de winkeliersvereniging. De winkeliersvereniging verlaagt op haar beurt haar eigen contributie met het belastingbedrag. Doel van dit alles? Dat iedere winkelier meebetaalt aan alle activiteiten van de vereniging. De bekende Bloemendaalse jaarmarkt is niet het probleem, want daar kan iedere winkelier, zij het tegen betaling van een hoger bedrag dan leden, aan meedoen. De kwestie speelt alleen in Bloemendaal-dorp. Argumenten, die voor het heffen van een belasting spreken, zijn dat dan iedereen die profiteert van de activiteiten daar ook aan meebetaalt en dat de irritatie, die is ontstaan tussen de leden en de niet-leden van de vereniging, zal afnemen. Ook wordt gemeld dat daardoor de zes maandelijkse activiteiten in de winkelstraat behouden blijven.

Een sympathiek doel, alle activiteiten bekostigen. De VVD wil graag dat er levendige winkelstraten in de gemeente zijn, in Bloemendaal, Overveen en Bennebroek. Maar het gaat de VVD veel te ver dat een belastinginstrument wordt aangewend om een winkeliersvereniging te helpen met het innen van contributie van winkeliers, die om een-of-andere reden niet lid zijn of willen zijn van de winkeliersvereniging. De winkeliersvereniging zal zelf draagvlak moeten vinden voor deelname van alle winkeliers. Een aantal, zoals de Blokker, zullen niet meedoen wegens hun landelijk beleid hierin, maar dat is dan zo. Over elke winkel, haar economische positie in de winkelstraat en de bijdrage aan het succes van ook andere winkels is overigens wel meer over te zeggen.

Een liberaal uitgangspunt voor de VVD is dat een belastingmaatregel effectief moet zijn en tevens een maatschappelijk doel moet dienen. Of deze maatregel effectief is, valt te bezien. Zeker is het dat het primair geen maatschappelijk doel dient. De bestaande subsidie van de gemeente met Sinterklaas en Kerst is daarvoor voldoende. De VVD is dus van mening dat dit geen gemeentetaak betreft. Het initiatief moet echt vanuit de winkeliers zelf komen en zij zullen zelf draagvlak moeten vinden voor deelname van alle winkeliers.

Arie Goote
gemeenteraadslid VVD