Artikel Haarlems Dagblad over debatavond met GroenLinks

Met toestemming van het Haarlems Dagblad herplaatsen wij hier het artikel dat zij schreven (en de bijbehorende foto) over de debatavond die wij afgelopen woensdag hielden met GroenLinks. De avond werd geleid door journalist Annemieke Windt van dezelfde krant en wij zijn haar bijzonder erkentelijk voor de professionele en toch ook spontane manier waarop zij dat deed. Het heeft zeker geholpen de avond tot een succes te maken.

foto: Haarlems Dagblad

Tijdens de debatavond verdedigden de zes deelnemers ieder een stelling. Wij zullen de VVD-pleidooien van Peter Boeijink, Fabiènne Hendricks en Martijn Bolkestein hier op de website plaatsen. Voor meer foto's van de avond verwijzen wij u graag naar onze pagina op Facebook. De volledige tekst van het artikel (in de krant is abusievelijk een deel van de tekst weggevallen) volgt nu.

Wel tegenpolen, geen tegenstanders

In het Tref­punt in Ben­ne­broek de­bat­teer­den ver­te­gen­woor­di­gers van GroenLinks en VVD Bloe­men­daal af­ge­lo­pen woens­dag on­der de ti­tel 'Te­gen­po­len in de­bat met el­kaar en u'. Maar de te­gen­po­len blij­ken niet zul­ke gro­te te­gen­po­len.

Voor een ge­zel­schap van on­ge­veer veer­tig aan­we­zi­gen mo­gen na­mens GroenLinks Ri­chard Kruijs­wijk, Til­ly van der Burgt en Mein­dert Fen­ne­ma, en na­mens de VVD Mar­tijn Bol­ke­stein, Pe­ter Boe­ij­ink en Fa­bi­è­n­ne Hen­d­ricks een stel­ling po­ne­ren. De be­zoe­kers kie­zen over wel­ke stel­ling zij wil­len dis­cus­si­ë­ren.

Kruijs­wijk trapt af met de stel­ling dat de VVD het ei­gen ver­kie­zings­pro­gram­ma niet kan waar­ma­ken zon­der ver­ho­ging van de OZB. Slim­mer in­ko­pen en de Bloe­men­da­lers meer zelf de han­den uit de mou­wen la­ten ste­ken, le­ve­ren niet vol­doen­de be­zui­ni­gin­gen op. Bo­ven­dien ziet hij de Bloe­men­da­lers niet met een schof­fel langs het groen trek­ken.

"Is het no­dig dat wij een half mil­joen sub­si­die ver­schaf­fen aan de bi­bli­o­theek? Met al­leen een sub­si­die voor de jeug­di­ge le­den zou een fors be­drag kun­nen wor­den be­spaar­d", re­a­geer­de Boe­ij­ink.

Hen­d­ricks be­pleit dat goe­de zorg ook met min­der kos­ten kan wor­den ge­le­verd in sa­men­wer­king met om­lig­gen­de ge­meen­ten en in­wo­ners. "Door de zorg dich­ter bij de men­sen te bren­gen, kan de hulp­vraag snel­ler wor­den on­der­kend en zijn min­der com­mu­ni­ca­tie­la­gen no­dig."
Mein­dert Fen­ne­ma maakt zijn be­toog per­soon­lij­ker door een on­ge­luk van zijn schoon­moe­der aan te ha­len die twin­tig jaar ge­le­den bei­de be­nen brak door ge­brek­kig on­der­houd van de pa­den waar­door zij met haar rol­stoel om­viel. "De wel­ge­stel­de Bloe­men­da­lers ge­ven as­tro­no­mi­sche be­dra­gen uit aan hun tui­nen, maar voor het groen langs de open­ba­re weg is geen geld."

Boe­ij­ink vindt de wens voor een ge­ko­zen bur­ge­mees­ter en het in­voe­ren van het re­fe­ren­dum 'i­de­a­lis­tisch, maar on­ver­ant­woor­d', Van der Burgt wenst be­taal­ba­re wo­nin­gen en Bol­ke­stein wil Bloe­men­daal niet ver­der be­bou­wen en voor­al groen hou­den: "Laat een dorp een dorp blij­ven, niet el­ke vrij­ge­ko­men plek hoeft te wor­den be­bouwd." Het 'groen hou­den' blijkt bei­de par­tij­en en het pu­bliek te ver­bin­den. "En de ge­plan­de 300 woon­een­he­den op het ter­rein van de Geest­gron­den dan", is een vraag uit het pu­bliek. Op die vraag komt geen dui­de­lijk ant­woord.