Op naar een raadsakkoord in Bloemendaal

Maar eerst willen we graag het gemeentebestuur en de ambtenaren hartelijk danken voor hun inzet en voor de resultaten die zij hebben behaald.

Inhoudelijk dik tevreden

Inhoudelijk is de VVD dik tevreden over wat we hebben bereikt. Wij denken veel partijen met ons, al was lang niet over alle punten consensus. Het gemeentehuis. Precies vier jaar geleden was dat het onderwerp van een heftig debat. Er werd zelfs een boek over geschreven. Maar ook wie het niet eens was dat er een nieuw gemeentehuis moest komen, zal het er wel over eens zijn: het is op tijd en ruim binnen budget opgeleverd. Waar kom je dat tegenwoordig nog tegen?

Bloemendaal is een sterke, zelfstandige gemeente gebleven waar de dienstverlening hoog wordt gewaardeerd. Onze inwoners geven de gemeente het rapportcijfer 8.

Onze inwoners dragen ook bij aan een betere gemeente. Zo scheiden wij allen steeds beter ons afval. Het afvalscheidingspercentage is verder omhoog gegaan zonder dat de gemeente daarvoor drastische maatregelen heeft hoeven nemen, zoals het moeilijker maken om afval aan te bieden. Ouderen hoeven in deze gemeente niet te slepen met volle containers.

In weg-, riool- en groenonderhoud is veel geïnvesteerd en met goed resultaat, zoals bijvoorbeeld de Brederodelaan. De afgebrande Bos en Duinschool is mooi herbouwd en zelfs verbeterd met een ondergronds gymlokaal.

Er is veel druk uitgeoefend op de regionale brandweer om de bluswater voorziening te verbeteren. Daar zit schot in en de brandbestrijding heeft meer grote water-wagens gekregen, die ook nu direct kunnen worden ingezet bij een brand. Wij maken ons nog wel zorgen over duinbranden. Dit is iets voor de volgende raadsperiode.

De gemeentefinanciën zijn momenteel op orde, maar we zijn waakzaam om meer schulden aan te gaan.  Het belangrijke verlies aan precario-inkomsten van 700 duizend euro per jaar moeten we hebben opgelost aan het einde van de komende raadsperiode.

Ook de twee grote bouwprojecten Haringbuysterrein en het Vijverpark Overveen die de gemeente in eigendom had, zijn afgerond. Deze vormden met 16 miljoen euro een serieus financieel risico gedurende de crisisjaren.

Ook op sociaal terrein heeft onze gemeente de afgelopen jaren goed gepresteerd. We hebben de nieuwe taken op het gebied van zorg en welzijn succesvol opgepakt. Op een beeldvormende avond laatst werd duidelijk dat de zorg in Bloemendaal voor sociaal zwakkeren, voor kinderen, voor mensen met beperkingen op peil is. Veel sportverenigingen hebben hun sportvelden kunnen renoveren met medewerking van de gemeente. We hebben een goed draaiende muziekschool, een uniek openluchttheater en een moderne bibliotheek. De verkeersveiligheid is toegenomen en veel gevaarlijke punten zijn aangepakt of worden momenteel aangepakt. Oversteekplaatsen worden beter zichtbaar gemaakt met behulp van nieuwe technologie.

En laten we niet vergeten: de volstrekt achterhaalde hondenbelasting hebben we afgeschaft.

Maar politiek tumultueus

Maar als we kijken naar de vorm waarin de besluitvorming verliep. En naar de tumultueuze en verhitte discussies in de raad en in de media, dan is er geen reden tot tevredenheid. Wij zien dat er in onze raad veel meer consensus bestaat dan je op basis van de raadsdebatten en krantenkoppen zou verwachten. Deels komt dat doordat de belangrijke zaken waarover we het eens zijn niet voor opschudding zorgen. Ze worden in alle rust in commissies besproken en in de raad besloten bij hamerslag. Ook deze begrotingsraad voorspelt geen vuurwerk. Laten we onze zegeningen tellen.

Maar we hebben de afgelopen jaren vaak gezien dat de tegenstelling tussen coalitie en oppositie onnodig groot werd gemaakt. En dat terwijl de scheiding tussen coalitie en oppositie inhoudelijk niet eenduidig is te trekken.

Ter overweging voor de volgende periode: een raadsakkoord tussen alle partijen

We vragen ons hier dan ook af of de verdeling tussen coalitie en oppositie voor onze gemeente per saldo behulpzaam is geweest. Daarom wil ik u oproepen om de komende maanden het volgende te overwegen: of de komende raadsperiode niet beter gediend zal zijn met een raadsakkoord tussen alle raadspartijen. En er dus niet langer een tegenstelling zal bestaan tussen coalitie en oppositie.

Ongetwijfeld zal het sluiten van zo’n raadsakkoord en de daaropvolgende collegevorming aanvankelijk meer inspanning vergen. Het zal bovendien betekenen dat alle partijen water bij de wijn zullen moeten doen. Als VVD zijn wij daartoe bereid. Dat zijn wij omdat wij denken dat zo’n raadsakkoord kan leiden tot de bestuurlijke rust die onze gemeente nodig heeft. Rust die inmiddels lijkt terug te keren, maar die wij in het belang van onze gemeente verder willen bestendigen. Zo houden we onze gemeente sterk en zelfstandig.

Wil u allemaal eens bij uzelf en uw achterban te rade gaan over de voordelen van zo’n raadsakkoord en de daaropvolgende collegevorming? Wij denk dat het kan zorgen voor een sterkere oriëntatie op de politieke keuzes en tot een inhoudelijker raadsdebat.

Uiteraard laat dat onverlet dat wij als VVD een duidelijke positie hebben wat wij graag in zo’n raadsakkoord zouden willen zien opgenomen. Mag ik u daarvan bij deze gelegenheid alvast de belangrijkste ingrediënten opnoemen? Ik voorspel dat de meeste u niet vreemd zullen voorkomen.

Groen

Onze gemeente is groen en wij willen dat graag zo houden. Al zouden ontwikkelaars graag zien dat er meer gebouwd wordt wij willen geen groen opofferen. Ook willen wij als gemeente bijdragen aan het behalen van het Klimaatakkoord. Dit betekent voor ons dat in 2022 alle gebouwen van de gemeente klimaatneutraal zijn. Daarnaast geeft de gemeente inwoners advies over hoe zij ditzelfde kunnen doen met hun huizen.

Betere afvalscheiding draagt bij aan een beter milieu. Afvalscheiding met machines blijkt effectiever dan afvalscheiding in de keuken. Wij zijn voor machinale afvalscheiding.

Bereikbaarheid

Veel Bloemendalers staan ’s ochtends en ’s avonds in Haarlem en Heemstede vast in de file. Wij willen Bloemendaal bereikbaar houden door de Randweg direct te verbinden met de A9. Dat kan bijvoorbeeld met een Kennemertunnel onder de Haarlemmerhout en het Spaarne. We realiseren ons dat zo’n tunnel peperduur is, maar tegelijk is een goede bereikbaarheid van de A9 voor veel van onze inwoners een grote wens. We zijn er daarom voor de verkoopopbrengst van de aandelen Eneco hiervoor in te zetten.

Veiligheid

Niet iedereen voelt zich veilig in zijn buurt. Whatsapp-groepen, camera’s en meer politietoezicht willen wij versterken. In onze gemeente wordt vaak gevaarlijk gereden op de doorgaande wegen. Dit moet worden opgelost door concrete maatregelen te nemen die de verkeersveiligheid verhogen. Daarbij denken we aan snelheidsbeperkingen en veilige oversteekplaatsen. De brandweer moet snel voldoende bluswater hebben. De discussie hierover duurt al te lang.

Voorzieningen

Onze scholen zijn van hoog niveau. Dat willen we zo houden. Muziek maar ook gymlessen vinden wij belangrijk. En Bloemendaal is een sportgemeente. Dat willen wij voor onze inwoners in stand houden.

Zorg

Door jeugdarmoede hebben kinderen minder kansen. Ook in Bloemendaal. Dit willen we tegengaan. Zonder een hele bureaucratie op te tuigen en zonder dat het veel hoeft te kosten, moet de gemeente kunnen bijspringen zodat kinderen mee kunnen blijven doen ook als hun ouders het even niet breed hebben. Mantelzorgers zijn vaak overbelast. De gemeente dient mantelzorgers beter te ondersteunen. De zorgketen wordt nu door de gemeente uitgevoerd. Dit moet nog professioneler en dichter bij de mensen komen.

Tot slot

Wij zien de toekomst van Bloemendaal met veel vertrouwen tegemoet. Dank voor uw aandacht.

Martijn Bolkestein

fractievoorzitter VVD Bloemendaal