7e STELLING IN DE HEEMSTEEDSE COURANT - VRIJWILLERGERSWERK EN UITKERINGEN

De 7e stelling alweer. In de veelvoud van redeneringen is het eigenlijk niet zo vreemd, dat de VVD en ook de PvdA op dit onderwerp een duidelijke mening en zelfs gedeeltelijke overeenstemming bereiken. Beide partijen vinden het doel in deze stelling, nl. arbeidsparticpatie en kansen zoeken en nemen voor de persoonlijke ontwikkeling niet alleen een kans maar ook een noodzaak om verder te komen in het leven. D66 draait zoals wel vaker om de "hete brij"heen, maar onderschrijft de stelling niet en vindt het zonder verplichting ook wel weer nuttig. Twee partijen, HBB en GL verschuilen zich achter "kiest niet", met andere woorden, electoraal gevaarlijke vraag en antwoord, wegduiken. Ja, dan kan natuurlijk, maar ik vind het wel politiek laf. Het CDA kiest voor oneens en legt vervolgens uit dat het toch wel een goed idee is omdat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun mogelijkheden, klink vrij liberaal, vind ik.

7) De stelling: Alle mensen met een werkloosheidsuitkering moeten vrijwilligerswerk gaan doen.

De VVD is het hier mee eens, vooral als het ook zinvol en nuttig is voor de samenleving!

Maar vrijwilligerswerk moet niet leiden tot verdringing van echte banen. Dus geen vrijwilligers in de plantsoenendienst in plaats van werknemers. Echt werk dient ook echt betaald te worden. Een veel betere insteek in deze is het substantieel verlagen van de kosten van laag betaalde arbeid, bijv. door een stevige verhoging van de belastingvrije som, zodat een aantal banen veel goedkoper wordt, dat zal leiden tot meer inzet van personeel.