Ingelaste raadsvergadering over Eén Vandaag

Afgelopen donderdagavond hield de Bloemendaalse gemeenteraad een ingelaste vergadering. Onderwerp was de uitzending van afgelopen maandag door Eén Vandaag over onze burgemeester Ruud Nederveen. Hierin werd het verleden privéleven van de burgemeester onder de loep genomen en werden diverse zware beschuldigingen geuit over zijn zakelijk handelen destijds. Bovendien werd zijn houding ten opzichte van de landgoedeigenaars van Elswoutshoek bekritiseerd en werd hem verweten op oneigenlijke manier de pers te hebben willen beïnvloeden. De uitzending heeft alle Bloemendalers, maar natuurlijk met name onze burgemeester zelf, bijzonder aangegrepen. Het is niet niets als de burgemeester op televisie zo negatief in het nieuws komt.

VVD Bloemendaal vindt de uitzending onredelijk belastend. De zware beschuldigingen worden niet of nauwelijks gestaafd met feiten en hebben vooral betrekking op de jaren '90 van de vorige eeuw. De mensen die aan het woord komen, hebben veelal een zakelijk belang om hun kritiek te uiten. In de raadsvergadering heeft de VVD-fractie gepleit om terug te keren naar de oorsprong van het conflict dat ten grondslag lag aan de uitzending. Deze oorsprong is dat de gemeente geen nieuwbouw heeft toegestaan op het historische landgoed Elswoutshoek, maar vervolgens hierover wel een lange dialoog is aangegaan. Het besluit om onze landgoederen groen te houden is destijds genomen door een ruime raadsmeerderheid en om valide redenen. Wij hebben in ons betoog echter ook geconstateerd dat wellicht alle partijen, dus ook het college en de gemeenteraad, een betere bijdrage hadden kunnen leveren aan de daarop volgende dialoog en dat wij ons realiseren dat zeker ook de VVD meer had kunnen doen om de huidige situatie te voorkomen.

De realiteit is nu dat D66 een motie steunde van PvdA en Liberaal Bloemendaal om het vertrek van de burgemeester te bewerkstelligen, omdat zij elementen van hun vragen niet voldoende beantwoord vond. De motie werd echter door geen van de overige partijen gesteund, zodat deze werd verworpen. Ook wij hebben moeten constateren dat de burgemeester zijn verstandhouding met de (rijkelijk aanwezige) journalisten anders inschat dan die journalisten zelf. Het lijkt ons dat de burgemeester vorig jaar de communicatie met de lokale kranten en de beeldvorming over de gemeente heeft willen verbeteren, onder meer door een nieuwe voorlichter aan te stellen en actief journalisten te benaderen. Naar nu blijkt, heeft dit echter de verstandhouding met de pers niet verbeterd, maar eerder verslechterd.

Bestuurlijke vernieuwing en verbetering van communicatie door de gemeente waren reeds belangrijke thema’s in ons coalitieakkoord. Mede op aandringen van de VVD is daaraan veel aandacht gegeven. Op basis hiervan willen wij graag met college en raad een concreet verbeterplan opstellen en uitwerken over hoe met inwoners en met pers om te gaan. Het vertrek van de burgemeester lijkt ons hierbij disproportioneel en niet productief. Ook een verbetering van de relatie met de eigenaars van Elswoutshoek zou hiermee niet gebaat zijn. Gelukkig deelde een ruime meerderheid van de gemeenteraad dat inzicht.

fractie VVD Bloemendaal

Burgemeester Ruud Nederveen