Een lesje in democratie

Acht jaar geleden nam André Burger, gemeenteraadslid voor het CDA, het initiatief om op basisscholen uitleg te geven over democratie. Later sloot Conny van Stralen van D66 zich hierbij aan en onlangs nodigden zij ook mij daartoe uit. Zij hebben een programma opgesteld waarin een leerlingenraad wordt gevormd, bestaande uit leerlingen die meedenken met de schoolleiding over dingen die hen bezighouden. Leerlingen van groep 6, 7 en 8 kunnen zich aan het begin van het schooljaar verkiesbaar stellen. Per klas wordt één jongen en één meisje afgevaardigd naar de leerlingenraad. Om door hun klasgenoten te worden verkozen, moeten leerlingen een verkiezingsprogramma opstellen, een poster maken en campagne voeren.

Deze donderdag gaven André Burger en ik democratieles aan de bovenbouw van de Tijo van Eeghenschool in Aerdenhout. Aan de orde kwamen belangrijke democratische principes als: respect voor elkaar, anderen laten uitspreken en overtuigen op basis van argumenten.  De komende twee weken hebben de leerlingen de tijd om zich kandidaat te stellen en campagne te voeren. Op 24 september zijn de verkiezingen. De huidige leerlingenraad heeft veel bereikt. Zo is er een filmmiddag georganiseerd, een tosti-rooster gekocht en werd meegedacht over de inrichting van het nieuwe schoolplein. Een voorstel om een schildpad te houden als klassenhuisdier strandde helaas in de uitvoering: het dier zou mogelijk door het alarmsysteem worden aangezien voor een inbreker.

Martijn Bolkestein

raadslid VVD Bloemendaal