Kansen voor de gemeente Bloemendaal

De komende tijd krijgt de gemeente Bloemendaal te maken met uitdagingen. Maar die uitdagingen bieden tegelijk ook kansen. Kansen op verbetering. Die verbeteringen kunnen worden gemaakt dankzij een solide basis. Want wij hebben een gemeente waar die basis goed op orde is. We beschikken over goede ambtenaren. De gemeente krijgt van haar inwoners hoge rapportcijfers. We hebben een prachtige, groene gemeente met veel faciliteiten en veel goede scholen. Je kan zelfs stellen dat op het gebied van lager onderwijs, de gemeente een regionale functie heeft.

Onze financiën zijn gezond door jarenlang zorgvuldig beheer van de middelen en op tijd te handelen. Daarmee is de gemeente Bloemendaal een uitzondering in de regio. En dat geeft ruimte om te investeren in kansen. Maar dan wel in de kerntaken van de gemeente.

Een korte terugblik op de financiën. Door op tijd te bezuinigen – waarbij de bewoners zoveel mogelijk zijn ontzien – is er een positieve structurele meerjarenbegroting. Zoals de financieel woordvoerder van Liberaal Bloemendaal, tevens voorzitter van de auditcommissie, de heer Wehrmeijer, afgelopen juni stelde: 'de financiële risico’s zijn aanzienlijk kleiner geworden'. Ja, de risico’s op de grondposities van de Haringbuys- en Marinehospitaal-terreinen zijn kleiner geworden, het nieuwe gemeentehuis is niet verschoven in het duinzand tijdens de ruwbouw (zoals nog werd aangevoerd twee jaar geleden) en intussen is er voor miljoenen geïnvesteerd in nieuw riool, zoals bijna alle bewoners in Overveen hebben gemerkt afgelopen jaar, en ook in nieuwe schoolgebouwen en gymzalen. Hoogtepunt: in Bennebroek zijn intussen alle drie de lagere scholen of vernieuwd of gerenoveerd.

Bloemendaal verbeteren

De VVD ziet kansen voor Bloemendaal om bij de komende decentralisaties de zorg, de ondersteuning en de persoonlijke aandacht voor onze inwoners te verbeteren. Wij denken dat onze gemeente dit uiteindelijk beter en persoonlijker kan dan het rijk. En tegen lagere kosten. Ook in een gesprek jongstleden dinsdag, waarbij de projectleider van de VNG aanwezig was, maar ook een wethouder die al drie jaar het nieuwe WMO systeem in zijn gemeente toepast als proef, blijkt dat er een grote slag gemaakt kan worden naar heldere doelen, inzicht in de prestaties en kwaliteit van de dienstverlening en daarbij ook nog optimalisatie van de middelen. Ik ben geschrokken. In het bedrijfsleven zouden we de huidige – of moet ik zeggen de vorige - gang van zaken betitelen als 'out-of-control'.

De VVD gelooft in de eigen kracht van mensen. We geloven dat mensen veel zelf kunnen en willen. Wij denken dat onze inwoners het liefst voor zichzelf zorgen. Dat zij alleen bij de gemeente aankloppen voor die dingen waar dat niet lukt, maar dat zij zelf de regie willen houden. Eigen keuzevrijheid is daarbij nodig. En duidelijke communicatie door de overheid. Dan weten onze inwoners waar zij aan toe zijn en wat zij zelf kunnen doen om voor zichzelf te zorgen.

Wij zien kansen voor mensen die begeleiding nodig hebben bij het vinden of verrichten van betaald werk. De sociale werkplaats verdwijnt in zijn huidige vorm, maar hiermee ontstaat ook een kans om dit soort werk in onze gemeente beter te regelen. Afgelopen week presenteerde Paswerk, onze huidige sociale werkplaats, een prijs aan de organisatie die zich dit jaar het best heeft ingezet voor mensen die moeilijker aan werk kunnen komen. Dit jaar won een transportonderneming. Laten wij erop inzetten dat ook ondernemingen in onze gemeente Bloemendaal volgend jaar in aanmerking komen om die prijs te winnen!

Goed onderwijs is de beste investering die wij kunnen doen. Zo vinden wij dat elke basisschool in Bloemendaal de beschikking moet hebben over goede huisvesting en daaronder een eigen gymzaal. Goed onderwijs is een liberaal kernprincipe en onze inwoners weten dat goed. Uitgangspunt die we zullen hanteren is dat elke lagere school een gymzaal krijgt, eventueel ondergronds. Ook een combinatie met de Hartenlust-mavo lijkt dan een mogelijkheid. Wij zullen een amendement en motie hierover indienen.

Een ander liberaal kernprincipe is ondernemerschap. Wij zien kansen om onze winkelstraten en onze ondernemers een extra impuls te geven. Ook hier willen wij ons baseren op de eigen kracht en initiatief van onze ondernemers en samen met hen een plan opstellen. In deze meerjarenbegroting is opgenomen dat de ondernemers minder onroerendzaakbelasting gaan betalen en de precarioheffing voor winkeliers drastisch wordt verlaagd.

Dienstverlening verbeteren

De VVD ziet kansen om het gemeentelijk bestuur en het gemeentelijk apparaat te verbeteren. Ook hier kan Bloemendaal bouwen op de solide basis van een goed functionerend college, dat een hecht team vormt. En dat is nodig, want komend voorjaar verhuizen onze ambtenaren niet alleen naar een nieuw gemeentehuis. Tegelijk gaan zij werken volgens een nieuw, zaakgericht systeem. Een systeem dat onze inwoners, hun vragen en hun verzoeken voorop stelt. Deze verandering wordt ondersteund door een ambtelijke reorganisatie. Die reorganisatie wordt thans voorbereid. Doel moet zijn dat de ambtelijke organisatie van laag tot hoog zich meer zal richten op de uitvoering van de dienstverlening en op onze inwoners.

De VVD vindt ook dat de brandweerzorg een belangrijke basistaak is van de gemeente. Normaal gesproken zijn we hier niet zo van bewust, maar door de brand van de Bos en Duinschool is duidelijk dat er vragen gesteld kunnen worden of de huidige dienstverlening die regionaal professioneel wordt geleverd wel voldoende adequaat is voor de typische bebouwingssituatie in Bloemendaal. Wij zijn dan ook verheugd dat er een extern onderzoek wordt gedaan naar de drie bebouwingssituaties en hoe brand daar dan bestreden zou moeten worden. 'Zijn er wel voldoende middelen en past de aanpak die er nu is daar wel bij?' zijn vragen die beantwoord moeten worden. In de takenopsomming van de begroting staat dit niet vermeld. Dit is begrijpelijk, want het is namelijk redelijk recent gebeurd, maar wij vinden het zo belangrijk dat dit strak wordt neergezet dat de VVD daarover een amendement indient.

Onszelf, de gemeenteraad, verbeteren

De VVD ziet ook kansen voor ons als gemeenteraad om constructiever met elkaar om te gaan. Hierbij past dat we ons richten op die debatten en die beslissingen die het meeste waarde toevoegen voor onze 22 duizend inwoners. Er zijn gelukkig voldoende onderwerpen waarover wij het als gemeenteraad eens zijn. Die onderwerpen komen daardoor vaak als hamerstuk in de raadsvergadering en nemen weinig tijd in beslag. Relatief veel tijd gaat naar onderwerpen waarover wij van mening verschillen. Maar laat ons niet vergeten hoeveel ons bindt. Zo zien wij kansen om beter geïnformeerd te debatteren. Dat kan door vaker externe deskundigen uit te nodigen. Dat kan ook door opener en inhoudelijker te debatteren.

VVD Bloemendaal ziet al deze kansen voor onze prachtige gemeente en zal zich vol inzetten om deze te realiseren.

Bovenstaande tekst werd uitgesproken in de raadsvergadering van 30 oktober 2014 door Peter Boeijink, fractievoorzitter VVD Bloemendaal