De VVD loopt niet weg

De raadsvergadering van gisteravond ging vooral over onszelf, raadsleden. Dat is jammer, maar het is beter het toe te geven. Het enige meningsvormende punt met gevolgen voor onze gemeente betrof de struiken aan de Witte de Withlaan in Bennebroek. Onze motie om die te behouden en in het algemeen beter te luisteren naar bewoners bij de inrichting van hun straat werd met ruime meerderheid aangenomen.

Maar verder stond de afgelopen raadsvergadering in het teken van personele wisselingen. Fractievoorzitter Richard Kruijswijk van GroenLinks volgde gister hun afgetreden wethouder, Marjolein de Rooij, op en werd zelf vervangen door professor Meindert Fennema. Bovendien wisselde nog een ander raadslid van GroenLinks, Tilly van der Burgt, voor Martine Meuleman en kondigde het enige lid van de PvdA, Thera Wolf, aan om na dertien bewogen jaren als raadslid en wethouder met ingang van de komende raadsvergadering haar zetel over te dragen aan Henk Schell. De ceremonie die dit alles met zich meebracht, nam zo'n twee uur in beslag.

Toen de nieuwe fractievoorzitter van GroenLinks, Meindert Fennema, in zijn maiden speech het onderwerp Elswoutshoek aansneed, besloten alle oppositiepartijen, sommige leden van D66 en ook hun wethouder Jur Botter, de vergadering te verlaten. Fennema vervolgde zijn betoog met zijn mening over de kwestie rond het landgoed en het vertrek van hun wethouder, Marjolein de Rooij. De verhouding met de eigenaars van het landgoed lijkt net te verbeteren en D66-wethouder Jur Botter is hiervoor nu verantwoordelijk. Was dit een moment om terug te kijken naar het verleden, zoals Fennema deed?

De VVD vindt dat iedereen zijn mening moet kunnen geven op het moment en op de wijze die hij zelf verkiest. Dit geldt met name voor volksvertegenwoordigers. Zij hebben niet alleen het recht, maar zelfs de plicht dit te doen zonder last. Wij kunnen ons de overwegingen van degenen die de vergadering verlieten, voorstellen, maar zijn teleurgesteld over hun actie. Liever hadden wij met hen deelgenomen aan een debat met Fennema. Het was de enige inhoudelijke bijdrage aan een avond die verder vrijwel uitsluitend ging over onszelf.

Martijn Bolkestein
fractievoorzitter VVD Bloemendaal