Project Havendreef. De toren die er toch kwam…..

Donderdagavond 26 juni lag een besluit voor over de anterieure exploitatieovereenkomst voor het project Havendreef. Deze overeenkomst geeft aan wie welke verantwoording draagt bij de uitvoering van het project. Vorig jaar heeft de gemeenteraad van Heemstede, bijna unaniem, besloten dat het project Havendreef doorgang moet vinden, inclusief een hoge en slanke woontoren. Direct na de verkiezingen besloten PvdA, D66 en GroenLinks op dat besluit terug te komen.

Het VVD-standpunt was en is eenvoudig. Wij zijn voor, omdat de hoogte van de toren samenhangt met de financiële haalbaarheid van het project. Natuurlijk willen wij zo min mogelijk hoogbouw, maar soms – en zeker als je bedenkt wat grond in Heemstede kost – accepteren we hoge gebouwen.

Een aantal belangrijke feiten.

• Vorig jaar, na vele jaren van overleg en onderhandeling, hebben de gemeente en de projectontwikkelaar een afspraak gemaakt over het project Havendreef. Alle opties zijn onderzocht en besproken. Van geen tot lage dikke tot hoge slanke woontoren.
  • De bewoners, die in eerste instantie ongelukkig waren met het projectplan, zijn akkoord zijn gegaan met het uiteindelijke plan. Met daarin de hoge slanke woontoren.
  • De Gemeenteraad die alle Heemstedenaren vertegenwoordigt, is akkoord gegaan.
  • De welstandscommissie heeft het advies gegeven voor hoog en slank te gaan.
  • Geen enkele partij is een warm voorstander is van hoogbouw. Maar de partijen accepteren soms hoogbouw als dat noodzakelijk is voor de haalbaarheid van het gehele project. Net als de bewoners.
  • Als resultaat van alle overleg en onderhandelingen, lagen en liggen er een goedgekeurd stedenbouwkundig kader en een intentieovereenkomst. Daarmee hebben wij ons gebonden aan een afspraak. Niet alleen juridisch gebonden, maar ook gecommitteerd. Wij hebben volmondig ja gezegd.

Ons motto is: “Afspraak is afspraak.”. Geheel in lijn met de VVD-motie die de gemeenteraad in november 2011 heeft aangenomen. Bijna unaniem. Alleen GL was tegen. Die hoeven zich niet aan afspraken te houden.  En als je een afspraak wilt wijzigen, dan kan dat alleen als alle partijen het daarmee eens zijn. In dit geval dus als de gemeenteraad (wij), Havendreef (de projectontwikkelaar) beide besluiten dat de afspraken moeten worden gewijzigd.

Samenvattend: de anterieure exploitatieovereenkomst is een logisch vervolg op het besluit dat wij vorig jaar hebben genomen.

De conclusie is deze.

Er lag een plan, waarmee alle stakeholders akkoord zijn gegaan. Dat plan ligt er nog steeds. En gelukkig heeft de voltallige gemeenteraad unaniem bevestigd dat het door moet gaan.

Blijft de vraag natuurlijk waarom het nodig was met deze omweg het bestaande plan alsnog aan te nemen. De redenen zullen wellicht nooit bekend worden, maar politiek opportunisme, gevoed door frustratie over de coalitievorming, is waarschijnlijk de beste verklaring. Dat dat niet in het belang van de inwoners van Heemstede is, staat als een paal boven water.

Gelukkig heeft (de VVD) Heemstede laten zien een betrouwbare partner zijn.