De Digitale Begroting Heemstede 2015: voor u en voor ons.

De Digitale Begroting Heemstede 2015:  voor u en voor ons.

Cees Leenders, Woordvoerder Commissie Middelen VVD Heemstede 10/10/2014

Voor het eerst is de Begroting 2015 van de gemeente Heemstede geheel digitaal. Deze vindt u hier. Op grote lijnen treft u aan de voorkant de doelstellingen. U kunt vervolgens doorklikken naar meer gedetailleerde informatie die bestaat zowel uit cijfers als beleidsdocumenten waarop de doelen en uitgaven gebaseerd zijn.  Zo zijn de doelen van het beleid beter zichtbaar. Raadsleden lezen daarachter de gedetailleerde informatie over de bedrijfsvoering. Door de nieuwe ordening aan informatie kan  de gemeenteraad haar controlerende taak efficiënter uitvoeren. Ook kunt u als inwoner echt meelezen. De VVD feliciteert daarom het College en de ambtenaren met dit knap staaltje verhelderend werk.

Toch zijn er in het bijzonder door oppositiepartij D66 opvallend veel vragen gesteld over de digitale begroting. Deze vragen zijn gehuld in een klaagzang die verhaalt dat de informatie te beperkt is en dat D66 dus niet kan controleren.   Soit, zegt u, dat hoort bij oppositie voeren. Echter, daar zit nog een andere smaak aan.

Controleren betekent dat je als Raad meedenkt over doelen en meekijkt op welke wijze doelen gerealiseerd worden. Als meedenkend raadslid  kun je je als technisch bureaucraat focussen op de controle van organisatorische doelmatigheid (Bijvoorbeeld hoeveel uren? Waarom staat er geen woordje x zoals zou moeten? Waarom ineens 10 uur minder?).  Vergelijk het met het inhuren van een schilder voor je huis. Met die schilder bespreek je wat er geschilderd moet worden en wat dat gaat kosten. Als de schilder klaar is controleer je of het goed gedaan is en of de rekening klopt met wat is afgesproken. Zo niet D66. Kennelijk vertellen zij de schilder ook hoe hij te werk moet gaan, dat hij eerst moet schuren, dan ontvetten, dan gronden. Maar ook wat voor kwasten hij moet gebruiken, wat voor schuurpapier, en ga zo verder.

Nodeloos en onredelijk in aantal, laten de technisch bureaucratische vragen van D66  daarom vooral de onwil zien om de digitale begroting dat democratiserend effect toe te kennen dat het verdient. Namelijk het toegankelijk en laagdrempelig maken van relatief complexe zaken van de Gemeente Heemstede voor iedereen. De VVD echter,  beoordeelt en controleert  daarin de te behalen doelen op daadkracht en niet op komma’s en uren.  Daaruit blijkt dat  sommige raadsleden in Heemstede nog steeds niet  begrijpen dat de Raad gaat over het 'wat'. Wat willen we bereiken? Wat voor insteek nemen we? Wat mag dat kosten? Het College van Burgemeesters en Wethouders gaat vervolgens over de vraag hoe we die doelen  bereiken met de beschikbaar gestelde middelen. De VVD vindt het dan ook beschamend dat deze betweterige en onnodig technocratische vragen gesteld worden. Deze vragen zijn voor onze topambtenaren zeer belastend.

Met de begroting 2015 stelt de Gemeenteraad straks de financiële kaders van het gewenste beleid en de doelen vast. Daarmee geeft de Raad het College de opdracht om aan de slag te gaan. Bij D66 willen ze uiteraard die opdracht niet geven omdat ze nog steeds niet over de klap heen zijn dat ze niet aan het stuur zitten. Maar de taak van de Raad is en blijft de jaarrekening 2015 (in mei 2016) te controleren of de gewenste resultaten binnen de gestelde budgetten zijn gehaald.