Commissie Vergadering Samenleving dinsdag 21 oktober 2014

Joan Brouwers-Oosterbaan, woordvoerder VVD Commissie Samenleving.

In Commissievergaderingen bereiden gemeenteraadsleden besluitvorming voor. Deze avond beginnen we onder luid onweer gerommel aan een lange vergadering. Het beleidsplan Sociaal Domein en drie daarmee samenhangende verordeningen staan op de rol. De kranten hebben er vol van gestaan: de gemeente gaat een grote rol spelen in de gebieden maatschappelijke ondersteuning (Wet WMO) de Jeugdzorg (voorheen bij de Provincie, nu de nieuwe wet op de Jeugdzorg) en de Participatiewet (het vangnet voor alle mensen met afstand tot de arbeidsmarkt).

Het goede nieuws is dat onze gemeente Heemstede een goede maat heeft om dingen nog te kunnen overzien en bovendien gezegend is met een sterke en capabele ambtenaren. Spannend blijft het wel dat we met de ‘transitie’ - zoals de veranderingen de eerste twee jaar heten - een compleet nieuwe weg is die we inslaan. Daarbij komen ongetwijfeld onverwachte financiële en organisatorische zaken op ons pad. De verwachting is dat wij taken op gemeenteniveau beter kunnen bundelen waardoor de burgers meer maatwerk kunnen krijgen terwijl, tegelijkertijd, efficiënter met de beschikbare middelen kan worden omgegaan. Als VVD zijn wij groot voorstander van kleinschalige en op maat toegesneden zorg die dichtbij huis en persoonlijk via ons Loket Heemstede en het Centrum voor Jeugd en Gezin aan de Lieven de Keylaan geregeld wordt. Een lokale samenleving waarbij burgers participeren en verantwoordelijkheid dragen voor elkaar vinden wij een goede zaak. De insteek tot nu toe was dat deelnemen aan de samenleving slechts op vrijwillige basis  gebeurt. Of dat in de toekomst voldoende blijft moeten we afwachten.

De Commissie boog zich vanavond daarom terecht over de vraag hoe wij in de komende jaren geleverde kwaliteit kunnen gaan meten en extra informatie uit andere gemeenten mee kunnen nemen. Dit leverde een boeiende discussie op: geopperd werd om weer extra regionale organen op te tuigen zodat wij als lokale volksvertegenwoordigers meer informatie zouden kunnen krijgen, of een noodzaak voor vele op papier vastgestelde punten. Naast de vele overleg netwerken en adviescommissies die er al zijn kiezen wij als VVD, als volksvertegenwoordigers liever een praktische insteek. Zorg dat je juist vanuit de inwoners waar we verantwoordelijk voor zijn input hebt over hoe het er werkelijk aan toe gaat. Daarom onderhouden wij als raadsleden onze eigen contacten in Heemstede met gezinnen en inwoners die zelf met de veranderingen geconfronteerd worden. Wij zien meer nut in ons eigen netwerkcontacten om rechtstreeks die inwoners in de schuldsanering, een overbuurjongen die gehandicapt is, de oudere mevrouw aan het eind van de straat of klasgenootjes in een vechtscheiding te zien en te horen. Een extra bestuursorgaan van bovenaf haalt onze tijd daarvan weg.

Daarom kiezen wij liever voor een aanpak die contact met de inwoners centraal stelt. Liever houden wij vinger aan de pols op de school van onze kinderen. Kan de juf daar het Passend Onderwijs nog behappen? Dan komt ons direct ter oren waar knelpunten zitten of juist tevredenheid heerst. Sprekend op persoonlijke titel kan ik melden dat de mensen uit mijn netwerk doorgaans behoorlijk tevreden zijn over de hulp die ze vanuit de gemeente Heemstede ontvangen. Dat zo houden is ons doel!

Met een hartelijke groet uit het sociale domein, Joan Brouwers-Oosterbaan, woordvoerder VVD Commissie Samenleving.