Is het tijd voor een nieuw Vomar plan in Heemstede?

Naar aanleiding van een recente publicaties in het Haarlems Dagblad over de ontwikkeling van het binnenterrein aan  de Eikenlaan, bericht de fractie u het volgende.

Natuurlijk is het inpassen van een nieuwe supermarkt binnen de  bestaande infrastructurele contouren geen sinecure. Natuurlijk heeft een dergelijk plan grote invloed op zijn directe omgeving. Natuurlijk moeten alle mogelijkheden en vooral ook onmogelijkheden de revue passeren, maar op voorhand nee zeggen, dat past niet binnen het liberale gedachtengoed.

Toen in 2013 de eerste plannen voor een nieuwe Vomar vestiging achter de Binnenweg bij de Eikenlaan het licht zagen, heeft de VVD een heldere standpunten ingenomen. De VVD is, gezien de voortdurende noodzaak om de economische ontwikkeling van de Binnenweg een positieve impuls te geven, voor het realiseren van een Vomar supermarkt op een nieuwe locatie aan de Binnenweg.

De contouren en grenzen waarbinnen deze planontwikkeling naar onze mening moet passen waren, en zijn nog steeds, zeer duidelijk:

1)     Géén XL Vomar, maar een supermarkt met ongeveer dezelfde maat als de Dekamarkt of Albert Heijn.

2)     Ligging aan de Binnenweg, met voldoende frontbreedte, voor een noodzakelijke verbinding met het winkelgebeuren en een goede bereikbaarheid, niet weer zoals bij Albert Heijn een uit het directe winkelgebied gelegen locatie.

3)     Het realiseren van een parkeergarage voor meer dan 100 auto’s is voor de Binnenweg een ultieme kans om het parkeren te verbeteren en daarmee nog meer bezoekers naar het winkelgebied te kunnen trekken.

4)     Realisatie van het plan zal bouwkundig een hele klus worden en alle “hobbels” in deze verdienen optimale aandacht; milieu, bodem, maar ook het zicht van de locatie zijn daar maar enkele van.

5)     Ontsluiting van de parkeergarage moet op een manier, die de omgeving het minst belast; een optie is direct op de Heemsteedse Dreef.

Maar wat gebeurt er nu?

• De VVD verliest o.a. door bovenstaande standpunten bij de verkiezingen aanzienlijk, het plan gaat in de bekende “la”, HBB claimt victorie.
  • Hoorne Vastgoed dient een bouwplan in binnen het bestemmingsplan voor de realisatie van een winkelpand aan de Binnenweg, te klein voor een supermarkt en het plan om 3 industriële bedrijfsruimten te bouwen, waarvan de bestemming en het gebruik veel mogelijkheden heeft, die feitelijk niet meer passen binnen dit gebied.
  • Vooral de bedrijfsruimten worden een flinke hoge  (6 meter) kolos binnen het plangebied.
  • De omgeving kan te maken krijgen met aanzienlijke geluids- en parkeeroverlast.
  • Het huidige College heeft weinig tot geen onderhandelingsmogelijkheid, de omwonenden en de politiek staan buitenspel.
  • Het ingediende plan geeft overlast en past niet binnen de directe omgeving, waar wonen en winkelen in goede combinatie plaatsvinden.

De VVD vraagt zich daarom af of het geen tijd wordt om eens met alle belanghebbenden  aan één overlegtafel te gaan zitten om tot een afgewogen meningsvorming te komen.

De eigenaar van het terrein wil investeren in een supermarkt met parkeergarage of parkeerplekken, maar dient nu een bouwplan in voor een paar fabriekshallen; de omwonenden hebben nadrukkelijke wensen maar staan eigenlijk buitenspel; de economische ontwikkeling van de Binnenweg is belangrijk, maar is niet gediend met een paar fabriekshallen.

De politiek dient alle belangen op een verantwoorde wijze af te wegen en zich niet in de “loopgraven” van het bestuur te verschuilen, waarbij de Heemsteedse burger de grote verliezer wordt.

De VVD is van mening dat allemaal nee zeggen en de bekende ”la” als ultieme oplossing gebruiken geen optie mag zijn. Wij mogen als bestuur, als omwonenden, als Binnenweg dit niet zo laten lopen. Dan zijn er alleen maar verliezers en daar gaat de VVD niet voor!

Fractie VVD Heemstede