Afvalscheiding: VVD blijft kiezen voor goede service

De gemeente gaf ons daarom de keuze tussen 2 nieuwe scenario’s, die ze door middel van actieve participatie aan de burgers wilde gaan voorleggen. Deze scenario’s zouden allebei een verminderd serviceniveau betekenen voor de burger, doordat de grijze bak minder vaak zou worden geleegd of door grijs niet meer aan huis op te halen. Door middel van deze aanpassingen zou de burger gedwongen worden om beter te gaan scheiden en daarmee zouden de kosten op het oude niveau kunnen blijven.

De VVD realiseert zich dat juist de service van afval ophalen aan huis, en dat zo frequent mogelijk, door de burger als heel belangrijk wordt ervaren.

De VVD heeft daarop betoogd dat we pas net goed en wel aan het huidige systeem gewend zijn en dat er absoluut nog verbeterde afvalscheiding mogelijk is binnen het huidige ophaalsysteem: dus zonder ingrijpende aanpassingen. Volgens ons willen burgers best scheiden, maar moeten ze het nut ervan nog beter kunnen zien en is het handig als er tips worden gegeven hoe men makkelijker en goed kan scheiden.

Voorlopig is het kiezen voor een nieuw systeem dus van de baan en beraadt de gemeente zich op communicatie om de burger te begeleiden bij beter scheiden, zonder daarbij dwangmiddelen toe te passen, als niet of minder vaak ophalen.

Wel kan het zijn dat de burger een keuze krijgt om plastic niet langer in zakken te verzamelen, maar voortaan in een aparte container op te sparen.

De VVD zet zich in om het serviceniveau voor afval ophalen te behouden, en wij hopen op uw hulp om nog beter te gaan scheiden, gewoon uit overtuiging!

Albertine Zoetmulder

Lid Commissie Grondgebied