VVD wil meer ambitie Noord-Hollands internet

Haarlem, 14 februari 2016

De VVD wil dat de provincie Noord-Holland snel meer gaat doen om hoogwaardig internet in heel Noord-Holland gefaciliteerd te krijgen.

De provincie heeft zichzelf tot doel gesteld 95% van Noord-Holland in 2030 gekoppeld te hebben aan een vaste en snelle internetverbinding. Gezien het steeds groter wordende belang van goede internet verbindingen vindt de VVD dat die ambitie scherper gesteld moet worden.

“Uit onderzoek blijkt dat bijna 18.000 percelen in de provincie nu nog niet zijn aangesloten op het internet. Meer dan één derde van die gronden zijn in gebruik door ondernemers. En deze ondernemers lopen hierdoor kansen en orders mis. Funest voor het provinciale vestigingsklimaat en dus de regionale werkgelegenheid. Dat vraagt om een grotere ‘sense of urgency’” aldus de Haarlemse liberaal en vice-fractievoorzitter van de VVD, Marco Wiesehahn.

De provincie heeft een onderzoek laten doen naar de zogenaamde ‘witte vlekken’ in de internet dekking van Noord-Holland. Daar is het voor marktpartijen te duur om internet voorzieningen aan te leggen. In die situaties is steun van overheden nodig om de gebieden aantrekkelijk te houden om te wonen en werken.

“We moeten toch in staat zijn met elkaar in 2020 dat netwerk goeddeels op orde te hebben, ook in het buitengebied van onze provincie. Dat zijn we onze inwoners anno 2016 wel verplicht”, aldus VVD woordvoerder economie Femke Lagerveld.

De commissie EEB van de provincie Noord-Holland debatteert as. maandagavond 15 februari over het beleid van de provincie ten aanzien van digitale netwerken.