Bespiegelingen van een raadslid ( Raad van januari 2016)

Soms begint een raad met hele ingewikkelde technicaliteiten. Momenteel zijn we bezig met een up-date van het bestemmingsplan LGG (Landgoederen en Groene Gebieden) en in verband daarmee begonnen we met de ‘zaak van het verdwenen memo’. Dit bleek bij nader inzien niet een verdwenen memo, maar een tot notitie omgekat memo die overigens direct, aldus wethouder Ates, in de openbaarheid was gebracht. Verdwenen betekent hier juist zeer openbaar J, "hiding in plain sight"  zogezegd.

Pijnpunt was dat het niet helder was dat de zienswijze van de Commissie Ruimte wel degelijk meegenomen was, ook uiteengezet in de memo/ notitie. Waarom was de raad niet direct geïnformeerd van een nieuw besluit van het College naar aanleiding van een commissie standpunt? Zo blijkt dat ook wethouders toch niet altijd de schoonheidsprijs verdienen.

Ruimtelijke zaken kunnen, behalve dat zij soms zeer verwarrend zijn, soms ook tot grote bewogenheid bij burgers leiden (jawel, onze publieke tribune zat vol…). Zo is de situatie rondom de spoorwegovergang bij het Laantje van Alverna iets dat veel emotie oproept. Afsluiten, want veel veiliger, of is er gewoonterecht omdat mensen al zo lang langs het Laantje en over de spoorweg zijn heengelopen? Hoe kijk je tegen veiligheid aan? Wie de foto’s van de machinist heeft gezien, begrijpt dat de oversteek levensgevaarlijk is, bewoners zelf verhalen ook over bijna-ongelukken die zij zelf (mee)maakten. Dus dan vóór veiligheid, maar hoeveel gemeenschapsgeld mag dat dan kosten? En van wie is het Laantje eigenlijk? Ik schreef hier al eerder over, maar ik vind het uiterst schokkend om te zien hoe collega raadsleden zich in niets gehinderd voelen om mensen de eigendom van hun grond te ontnemen.

Dat mensen ter bede over een weggetje mogen lopen betekent niet dat vervolgens een gemeente of een provincie de eigenaars hun grond kan afpakken door het openbaar te verklaren. Mocht dit wel zo zijn dan komt de Wandelbond van een koude kermis thuis: dan kan er nergens meer over een boerenerf gewandeld worden, boeren kijken dan wel uit, en foetsie is ons wandelpaden net. Voorlopig gaat het onderzoek van ProRail naar een veilige overweg gewoon door.

Naast wandelen willen we natuurlijk ook gewoon lekker shoppen, en een mooi winkelbestand hoort daarbij. De gemeente beraadt zich, gesteund door expertisebureau DTNP, wat daarvoor nodig is. Daarvoor wil ik u allen graag oproepen om op 1 februari mee te komen luisteren in ons raadhuis, er zal veel gesproken worden over hoe winkelen er uit ziet, cq zal gaan zien en hoe wij daar op in moeten spelen.

Als u wilt weten wat wij als VVD fractie van deze dingen denken:  vandaag 29 januari 2016,  is onze VVD Nieuwjaarreceptie bij Grut en Groot aan de Binnenweg om 17..00. Misschien zien we u daar?

Met een vriendelijke groet uit de raadszaal, Joan Brouwers