Na initiatief VVD stemt gemeenteraad Heemstede unaniem voor 30KM

De gehele gemeenteraad van Heemstede heeft besloten na het initiatief van de Heemsteedse VVD dat op de meeste wegen de maximumsnelheid van dertig kilometer moet gaan gelden.

Een paar weken geleden werd al duidelijk dat het college vindt dat behalve op doorgaande wegen overal de snelheid uit het autoverkeer gehaald moet worden. Alle partijen schaarden zich achter een amendement waarbij ze nog een stapje verder gaan dan het college deed in haar Wegcategoriseringenplan.

Zo willen de partijen dat voor de Johan Wagenaarlaan en de César Francklaan dezelfde regels gaan gelden om te voorkomen dat een van de twee lanen als sluiproute gebruikt gaat worden. Alles zoveel mogelijk eenduidigheid, zodat automobilisten weten waar ze aan toe zijn.

De gemeenteraad wil het liefst dat er vaart achter die aanpassingen gezet kan worden. 'Waarom beginnen we niet alvast met het neerzetten van borden met dertig kilometer?', vroeg fractievoorzitter Michel Radix zich af. Ook andere partijen zien wel wat in dat idee, waarmee Heemstede het voorbeeld van Amsterdam zou volgen.

Het initiatief kwam in 2020 vanuit de VVD Fractie door Eveline Stam waarbij er samenwerking is gezocht met alle fracties. We zijn verheugd dat het voorstel unaniem is aangenomen en nu verder door de gemeente uitgewerkt zal worden.