Samenvatting: op grond van het vernieuwde definitief ontwerp voor het gemeentehuis, waarin het achterdeel geheel vernieuwd wordt, stelt de VVD voor nu de knoop door te hakken en te besluiten het project op basis hiervan te gaan realiseren. Het gemeentehuis wordt compacter dan het nu is, zeer duurzaam, zeer efficiënt en multifunctioneel (ombouw tot woningen, hotel is goed mogelijk). Het project heeft minimale bouwrisico’s, een vast bouwbudget van 9 miljoen euro, een restbudget van maximaal 2 miljoen euro en een adequate, getoetste financiële opstelling. Met het standpunt om tot realisatie over te gaan, worden verdere vertragingskosten vermeden, wordt maximaal gebruik gemaakt van de huidige marktsituatie, een stimulans gegeven aan de bouw, maar bovenal vanaf 2015 een besparing van 400.000 euro per jaar gerealiseerd. En die hebben we hard nodig. Na 4 jaar discussiëren gaan wij voor/pleiten wij voor aanpakken in plaats van doorschuiven.
De raad heeft nu besloten de volgende fase in te gaan en het college op te dragen een voorstel in te dienen voor de definitieve realisatie met het benodigde krediet en randvoorwaarden, zoals een vaste prijsovereenkomst. Wij begrijpen de emoties rond deze verbouwingsplannen, en willen in dit artikel de feiten en achtergronden nader belichten. Sinds de laatste berichten op deze website over het gemeentelijk huisvestingsproject zijn de nodige maanden verstreken en is gewerkt aan het finaliseren van een Nieuw Definitief Ontwerp (NDO) zoals door de gemeenteraad aan het college opgedragen in juni 2012. Dit NDO heeft de gemeenteraad rond de kerstdagen ontvangen, inclusief circa 20 bijlagen met onder andere “second opinions” van raadgevende ingenieursbureaus van kostencalculaties, algemene toetsing, ergonomie, toegankelijkheid, etc.
Reacties van inwoners
Een aantal inwoners van Bloemendaal heeft bezorgd gereageerd op de plannen rond de verbouwing van het gemeentehuis. Mede naar aanleiding van de gehouden burgerpeiling is op een speciale themavergadering hieraan aandacht besteed. Iedere inwoner kreeg de gelegenheid om zijn of haar gedachten nog eens te formuleren en zorgen te uiten. De “Bezorgde Burgers-groep” kreeg de reikende hand van onze wethouder Tames Kokke om opnieuw in gesprek te gaan en onder regie van een onafhankelijke voorzitter de - vooral financiële - bezwaren te bespreken. Deze besprekingen hebben plaatsgevonden onder leiding van een emeritus professor in overheidsfinanciën. Begin januari is met de betrokkenen in deze besprekingen geconcludeerd dat de opstellingen van de gemeente correct en compleet zijn. Ook is op de thema-avond opnieuw een functionele, technische, strategische en financiële analyse besproken van de alternatieven. De enige conclusie die de VVD daaruit kan trekken is dat het nieuwe definitieve ontwerp verreweg de beste keuze is.
Wat is de insteek?
Het NDO voldoet geheel aan de eisen die de gemeenteraad heeft gesteld in 2011 en 2012 aan het ontwerp. Kern van het NDO is dat het huidige voorhuis blijft staan en het achterhuis wordt gesloopt en opnieuw wordt gebouwd. De buitenmaten zijn iets kleiner en de hoogte wordt lager dan nu het geval is, dus de ‘looks’ blijven in stand. Door het slopen van het achterhuis kan dit geheel met moderne technieken worden gebouwd, zodat een flexibele indeling technisch mogelijk is. Het gebouw kan daarmee later ook voor andere functies worden ingezet, bijvoorbeeld voor bewoning of de vestiging van een hotel. Daarmee is de verbouwing een zeer toekomstbestendige investering geworden. Door de keuze voor 90%-nieuwbouw worden ook de bouwrisico’s verkleind: het grondwerk kan makkelijker worden uitgevoerd, de draagconstructie en de buitengevel worden geheel vernieuwd, dus bevatten geen verrassingen.
Momenteel hebben we drie gemeentelijke kantoren, die allemaal drastisch moeten worden gerenoveerd, met gezamenlijk circa 6.200 m2 oppervlakte. Sinds 2009 onderzoekt de gemeente hoe ze het beste met deze situatie kan omgaan. In 2010, 2011 en 2012 is in verschillende projectstadia besloten het pand in Overveen (het bestaande gemeentehuis) te vernieuwen en de andere panden af te stoten. In Overveen wordt dan 3.850 m2 oppervlakte gerealiseerd. Daarbij worden het kantoor met flexwerkplekken uitgerust, ook voor de wethouders, en worden de bespreekloketten geconcentreerd (in Bennebroek blijft de loketfunctie gehandhaafd) en wordt de burgerzaal in stand gehouden.
Zie onderstaande animatie van het verbouwde gemeentehuis, waarbij de huidige voorkant blijft staan en de achterkant opnieuw wordt opgericht:
De financiën
Het plan wordt betaald uit de opbrengst van de verkoop van onroerend goed (‘stenen voor stenen’). Deze opbrengsten worden verzameld in een hiervoor opgericht fonds, dus de uitgaven voor de verbouwing komen niet uit de belastingopbrengsten. De opbrengsten van het verkochte onroerend goed worden daarmee geïnvesteerd in nieuw onroerend goed en niet opgemaakt aan dagelijkse kosten of investeringen die praktisch gelijk afgeschreven moeten worden. Inmiddels is dit fonds gegroeid tot 6 miljoen euro, nog zonder de opbrengst van het oude gemeentehuis in Bennebroek en het pand aan de Brouwerskolk. We hebben nog 3 miljoen euro te gaan voor de komende 2-3 jaar.
De berekende kosten van het project zijn inmiddels gedaald. Het bouwkostenbudget is gelijk gebleven op 9 miljoen euro (hoewel er extra werk is verzet voor een nieuw definitief ontwerp), de overige kosten (tijdelijke huisvesting, losse inrichting, financieringslasten, afboekingen) zijn gedaald naar 2 miljoen euro. De afboekingen en de legeskosten zijn geen externe kosten en zo is het feitelijke budget gedaald naar 10,5 miljoen euro. Als het fonds verder kan worden aangevuld, zullen de kosten dalen tot onder de 10 miljoen euro. In 2010 vermeldde de voorzichtige begroting een bedrag van 12,7 miljoen euro, dus dat is inmiddels drastisch bijgesteld. De VVD heeft hiervoor verschillende moties en amendementen ingezet en zo gestuurd op de kosten. In vergelijking met andere projecten van buurgemeenten zijn wij 30-40% goedkoper. In het bouwbudget zit reeds een risico-opslag van 5%, en de volledige opstelling is door een raadgevend bureau gecontroleerd op zorgvuldigheid en volledigheid. Een second opinion die voor onze fractie van belang is.
Stand van zaken van de besluitvorming
Met het raadsbesluit van 24 Januari 2013 heeft de gemeenteraad met grote meerderheid ingestemd met het nieuwe definitief ontwerp en met de aanbesteding in de vervolgfase. Daarvoor is een budget beschikbaar gesteld van 518.000 euro. VVD, D66 en GL hebben vervolgens een motie ingediend waarin is gesteld dat de tijd rijp is om een definitieve opdracht te verstrekken aan het college van burgemeester en wethouders en het krediet daarvoor beschikbaar te stellen. Het CDA wil dit persé pas aan het einde van het jaar beslissen. Doel van de motie is dat het college zo snel mogelijk een raadsvoorstel indient om een juridisch besluit te kunnen nemen. Uitgangspunten hierbij zijn het uitwerkte nieuwe definitief ontwerp, de financiële kaders, een (financieel) sobere uitvoering, vaste prijsafspraken en een vrijwaring van bouwrisico’s. Met deze keuze bereiken we dat:
- geen verdere besluitvormingsvertragingen meer ontstaan die geld kosten
- maximaal geprofiteerd kan worden van de marktomstandigheden
- absoluut de 400.000 euro per jaar bezuinigingen gaan worden gerealiseerd vanaf 2015
- de bouwbedrijvigheid wordt gesteund in deze moeilijke tijden
Peter Boeijink
fractievoorzitter
klik hier voor opnamen van de raadsvergadering
klik hier voor een verslag van de themabijeenkomst op 1 november 2012
onderstaand de tabel uit het verslag van de themabijeenkomst op 1 november 2012